گوشت و شیر ارگانیک،منبعی غنی از امگا 3

امروزه مصرف غذاهای ارگانیک رونق پیدا کرده است، اما آیا واقعا این غذاها بهتر از غذاهای غیر ارگانیک هستند؟ مطالعات اخیر نشان داده است که غذاهای ارگانیک از لحاظ سطح امگا -3 بسیار غنی تر از غذاهای غیر ارگانیک هستند.

غذاهای ارگانیک عبارتند از غذاهاي حيواني و گياهي که در توليد آن از سيستم هاي طبيعي استفاده شده و اصلاح ژنتيک و مواد شيميايي شامل حشره کش، قارچ کش، آفت کش و علف کش ها به کار نرفته باشد. طرفداري از محيط زيست و آغشته نکردن مواد غذايي با مواد شيميايي و تهيه غذاي پاک، از اهداف مهم در توليد غذاي ارگانيک است.

براساس مطالعه ای که نتایجش در مجله British Journal of Nutrition به چاپ رسیده است، شیر و گوشت ارگانیک 50% بیشتر امگا 3 دارند.

نخستين بار اشتاينر، اقتصاددان آلماني در سال 1924 تحت عنوان اقتصاد کشاورزي، غذاهاي ارگانيک را مطرح کرد و در سال 1980 ميلادي، کشورهاي اروپايي قوانين مربوط به غذا و کشاورزي ارگانيک را وضع کردند و در سال 1990 عنوان استانداردها براي محصولات پاک تدوين شد. 20 سال است که در اتحاديه اروپا گواهي کشاورزي ارگانيک صادر مي شود.

فرانسه اولين کشوري است که براي ميوه ها و سبزيجات و غلات برچسب دولتي با عنوان کشاورزي ارگانيک ارائه داد. اکنون استراليا 84 درصد از اراضي کشاورزي ارگانيک دنيا را داراست.

براساس مطالعه ای که نتایجش در مجله British Journal of Nutrition به چاپ رسیده است، شیر و گوشت ارگانیک 50% بیشتر امگا -3 دارند.

اسید چرب امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین وچهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌است. اسیدهای امگا ۳ برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند  ولی در بدن ساخته نمی‌شوند. سه اسید چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا-3 عبارتند ازآلفا- لینولنیک اسید (ALA)، ایکوساپنتائنوئیک اسید(EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید(DHA). آلفا- لینولنیک اسید (ALA) در گردو ، برخی از انواع لوبیا، سبزیجات و در روغن‌های کانولا، سویا، بذر کتان/ بزرک و روغن زیتون یافت می‌شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) ودوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) در ماهی همچون سالمون و در روغن و مکمل‌های ماهی وجود دارد. مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند.

 

منبع: Medical News Today

مترجم: نازنین محبعلی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا