85 میلیارد ریال برای احیای تالاب بین المللی هامون هزینه شده است

معصومه ابتکار سه شنبه شب در جلسه شورای اداری شهرستان چابهار اظهار داشت: این سازمان در همه نقاط کشور برای اجرای هر طرح مصمم به اخذ مطالعات کارشناسانه بر اساس علم روز دنیا است.وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست قبل از هر اقدامی برای توسعه اقتصادی کشور تمامی تشریفات قانونی را برای رعایت و جلوگیری از وجود هر گونه مشکلات زیست محیطی انجام می دهد.

وی گفت: مردم مهربان استان سیستان و بلوچستان همیشه دوستدار و حامی محیط زیست هستند و به صورت خود جوش از حیات وحش و گونه های جانوری حفاظت می کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: سیستان و بلوچستان با داشتن طبیعت امن و بکر، محل زیست انواع گونه های جانوری مانند خرس سیاه بلوچی، تمساح پوزه کوتاه(گاندو)، سنجاب راه راه بلوچی، پلنگ، انواع پرندگان و مرجان های دریایی است که هر کدام در مناطق مختلف اهمیت خاصی برای محیط زندگی دارد.
ابتکار ادامه داد: بیش از 400 تمساح پوزه کوتاه (گاندو) در سال جاری در این منطقه سرشماری شدند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: خشکسالی های پی در پی، ریزگردها، تبخیر شدید آب و گرم شدن زمین مخاطرات جدی را برای این سازمان بوجود آورده است.
ابتکار اظهار داشت: دولت برای کاهش مشکلات زیست محیطی برنامه های ویژه ای دارد و رهبر معظم انقلاب سیاست های محیط زیست را کاملا تشریح کردند و توسط دولت به این سازمان ابلاغ شده است.
وی افزود: نزدیکی مرز پاکستان در منطقه گواتر چابهار کارهای مشترکی را با این کشور در زمینه حفاظت از محیط زیست آغاز کردیم که در نخستین فرصت منجر به تنظیم و امضای تفاهمنامه مشترک بین ایران پاکستان می شود.
وی گفت:دولت یازدهم در سواحل مکران و منطقه چابهار فعالیت های عمرانی و توسعه خوبی را آغاز کرده است و بزودی با نگاه بلند رهبر فرزانه انقلاب و دولت تدبیر و امید تحولات عظیمی در منطقه شکل خواهد گرفت.
سعید محمودی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز به معرفی ظرفیت های حیات وحش استان پرداخت و گفت: این استان گونه های جانوری منحصر به فرد دارد که در کشور بی نظیر هستند.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار نیز گفت: منطقه تجاری – صنعتی این شهرستان در سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرده است و پس از گذشت 22 سال موقعیت بهتری نسبت به شش منطقه آزاد دیگر مناطق کشور دارد.
حامدعلی مبارکی اظهار داشت: با آغاز فعالیت بیش از 120 واحد تولیدی در چابهار در یک سال گذشته نگاه سازمان از واردات به تولید تغییر کرده است.
وی افزود: فعالیت منطقه آزاد چابهار در دولت تدبیر و امید کاملا شفاف است و براساس سیاستهای ابلاغی حرکت می کند.
وی گفت: چابهار موقعیت خوبی در کشور دارد و با نگاه مسئولان می تواند توسعه پیدا کند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و شماری از مسئولان و قشرهای مختلف مردم از سایت پتروشیمی مکران، طرح تولید جلبگ های میکروسکوپی مرکز تحقیقات شیلات، پنل های خورشیدی، شرکت کشتی سازی دریا امید و طرح توسعه اسکله شهید بهشتی و کلانتری این شهرستان دیدن کرد.
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه معاونان و کارشناسان ارشد این سازمان شب گذشته چابهار را به مقصد تهران ترک کرد.
به گزارش ایرنا، چابهار در 700 کیلومتری جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) واقع شده است.