دستگاه قابل کاشت برای از بین بردن تومورهای لوزالمعده

تحقیقات جدید دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای شمالی نشان داده که یک دستگاه قابل کاشت می‌تواند ترکیب سمی خاصی از داروها را بطور مستقیم به تورمورهای لوزالمعده بشدت مرگبار ارسال و رشد آن‌ها را متوقف کرده یا آن‌ها را از بین ببرد و در عین حال عوارض جانبی برای سایر اندام بدن نداشته باشد.
این یافته‌ها که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده، به ترکیب FOLFIRINOX اشاره دارد که مخلوطی از چهار داروی شیمی‌درمانی است و تومورها را از بین برده یا رشد آن‌ها را تا نزدیک به یک سوم در بیماران مبتلا متوقف می‌کند.

این داروها یکی از درمان‌های اولیه امروزی برای سرطان لوزالمعده هستند اما به دلیل درجه بالای سمی بودن آن در زمان انتقال به درون جریان خون نمی‌توان از آن برای همه بیماران استفاده کرد.

دستگاه جدید که در حال حاضر بر روی موش‌ها آزمایش شده، دارو را بطور مستقیم به تومور رسانده و جایگزین مناسبی برای ارسال این ترکیب سمی به داخل جریان خون است که تاثیرات شدید آن بر سایر بدن را محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا، محققان امیدوارند که بتوانند این دستگاه را طی چند سال آینده در کارآزمایی‌های بالینی استفاده کنند.