اگر نمره‌ی بیشتر می‌خواهید، صبح زود امتحان بدهید

اکثر ما صبح زود را برای امتحان دادن ترجیح می‌دهیم، چون در آن موقع انرژی بیشتری داریم و فکر می‌کنیم که بهتر می‌توانیم از پس سوال‌ها بر بیاییم. از طرف دیگر، آزمون‌های جامع و استاندارد و مهم معمولا صبح زود برگزار می‌شود. حالا مطالعات محققان نشان داده‌اند عملکرد کسانی که صبح امتحان می‌دهند، بهتر از آنهایی که است بعد از ظهر سر صندلی آزمون می‌نشینند.

«هانس هنریک سیورتسن» (Hans Henrik Sievertsen) از مرکز ملی تحقیقات اجتماعی دانمارکی در کپنهاگ و اعضای تیم‌اش نمره‌ی ۲ میلیون دانش‌آموز بین سنین ۸ تا ۱۵ سال را بررسی کردند. آنها با این کار می‌خواستند بفهمند که آیا زمان برگزاری آزمون سراسری کشورشان در عملکرد دانش‌آموزان تاثیری داشت یا خیر. این محققان مشاهده کردند که به ازای هر ساعت که می‌گذرد، نمره‌ی دانش‌آموزان کمتر می‌شود. طبق گفته‌ی محققان، این کاهش معادل تاثیر ۱۰ روز مدرسه نرفتن بود. دانش‌آموزانی که عملکرد بدتری در مدرسه داشتند، بیشتر از دیگران تحت تاثیر زمان برگزاری آزمون قرار می‌‌گرفتند.

اعضای این تیم معتقدند که علت این تفاوت در خستگی ذهنی و شناختی ریشه دارد. اگر یک آزمون پس از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه استراحت برگزار می‌شد، دانش‌آموزان نسبتا نمره‌ی بهتری می‌گرفتند.

معلوم نیست منابع و توانایی ذهنی این دانش‌آموزان در زمان استراحت چگونه تجدید می‌شود. سیورتسن می‌گوید: «من خیلی دوست دارم بدانم که در ساعات استراحت چه اتفاقی می‌افتد. آیا چیزی که می‌خورند یا هوای تازه در علمکرد آنها تاثیرگذار است؟ اگر این موضوع را بفهمیم می‌توانیم حدس بزنیم که چرا ساعت برگزاری آزمون روی بعضی از دانش‌آموزان تاثیر بیشتری دارد.»

البته سیورتسن نمی‌گوید که برنامه‌ی زمانی مدرسه‌ها باید تغییر کند. بلکه او پیشنهاد می‌دهد که بهتر است آزمو‌ن‌ها مطابق همان برنامه‌ی زمانی، اما پس از اندکی وقت استراحت برگزار شوند. او می‌گوید: «یک راه دیگر هم این است که نمره‌ی امتحانات متناسب با زمان برگزاری آنها تنظیم شود.»

البته امتحان فقط یکی از جنبه‌های مدرسه است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که اگر ساعت مدرسه کمی دیر شروع شود، برای نوجوانان مفیدتر است. به همین خاطر، در بسیاری از کشورها این موضوع مطرح شده که مدرسه‌ها کمی دیرتر شروع شوند تا برای ساعت بدن نوجوانان مناسب باشند.

محققان با تخصص در زمینه‌ی خواب پزشکی، نوجوانان سراسر جهان را به طور دقیق مورد مطالعه قرار داده و پی برده‌اند که وقتی در روز پیش می‌رویم، نوجوانان هوشیارتر می‌شوند.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا