پیشی گرفتن یک شرکت نوپا از گوگل در ساخت تراشه کامپیوتر کوانتومی

رجیتی کامپیوتینگ (Rigetti Computing) در حال طراحی و ساخت تراشه‌ای ویژه برای کامپیوترهای کوانتومی است. این شرکت نوپا با قدمت دو سال، سیستمی ساخته که حاوی دو بخش خنک کننده بوده که در آن از هلیم مایع برای خنک کردن تراشه کامپیوتری استفاده می‌شود. این ابزار می‌تواند تا نزدیک صفر مطلق، سیستم را خنک کند. این شرکت به دنبال ساخت سخت افزاری است که بتواند نیروی مورد نیاز کامپیوترهای کوانتومی را تامین کند.
براساس آنچه که از سوی شرکت رجیتی اعلام شده نمونه اولیه این تراشه تا انتهای سال 2017 ساخته می‌شود. این تراشه بسیار پیچیده‌تر از تراشه‌های مورد استفاده در کامپیوترهای رایج است. این تراشه می‌تواند نیروی لازم برای فرآیند یادگیری را در سیستم‌های کوانتومی تامین کند.
چاد رجیتی مدیرعامل این شرکت می‌گوید: « این تراشه می‌تواند مسائل پیچیده را حل کند.»
رجیتی قصد دارد یک بخش خدمات محاسبات ابری مبتنی بر کوانتوم راه‌اندازی کند تا با استفاده از آن مشتریان بتوانند مسائل خود را روی تراشه ابررسانای شرکت حل کنند. همچنین یک نرم‌افزار برای تسهیل فرآیند کار با این سیستم تهیه شده‌است که کاربر می‌تواند کدهای مورد نظر سخت‌افزار کوانتومی را با آن تولید کند.
همه این دستاوردها در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز عده‌ای به کامپیوترهای کوانتومی و فواید آن به دیده تردید نظاره می‌کنند.
این شرکت در حال حاضر روی تست تراشه سه کیوبیتی کار می‌کند، تراشه‌ای که در آنها مدارها از جنس آلومینیوم بوده که روی ویفر سیلیکونی قرار داده شده‌است. سال آینده قرار است نسخه 40 کیوبیتی ساخته شود. برای این که این سیستم‌ها بتوانند جایگزین کامپیوترهای رایج شوند باید نمونه 100 کیوبیتی ساخته شود.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،شرکت گوگل که به دنبال ساخت کامپیوترهای کوانتومی است اعلام کرده که چند سال آینده قادر به ساخت نمونه 100 کیوبیتی خواهد شد.
کسی نمی داند که این کامپیوترها چه زمانی تجاری‌سازی می‌شوند. در حال حاضر هزینه ساخت آنها بسیار بالا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا