فیلترینگ مشکل فناوری های نوین را حل نمی کند

دکتر مهدی نوید ادهم روز سه شنبه در افتتاحیه همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین افزود: رسالت ما در آموزش و پرورش، مصون سازی افراد و یا به تعبیر ادبیات دینی ما، تقوا و خویشتن بانی است.
وی تاکید کرد: هر فناوری بر یک اندیشه استوار است و برای مواجهه هوشمندانه با فناوری باید به سمت اندیشه ها و به سامان کردن باورها برویم، از همین رو ما اصل را بر مصون سازی قرار دادیم نه محدودیت آفرینی، زیرا معتقدیم جوانان باید به باور و شناخت برسند و آگاهانه و هوشمندانه با این فناوری ها برخورد کنند.
نوید ادهم هشدار داد اگر نتوانیم به درون و قلب بچه ها نفوذ کنیم، رفتارهای مصنوعی بروز پیدا خواهد کرد.
وی درخصوص توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مباحث تربیتی اظهار داشت: یکی از اصول این سند، این است که اصل را بر تربیت قرار دادیم نه بر آموزش و انتقال دانش و معلومات و محفوظات، زیرا متاسفانه سیستم ما به دلایل مختلف، کاملا آموزشی شده است و ما باید این نظام آموزشی را به یک نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت در تمامی ساحت های وجودی انسان اعم از علمی و فناورانه، هنری و زیباشناختی، اعتقادی و اخلاقی، زیستی و بدنی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی و تربیت حرفه ای، مدنظر است. 
وی دوران قبل از دبستان و سال های دبستان را بهترین سن برای تربیت پذیری در زمینه های مختلف عنوان کرد و گفت: با توجه به همین موضوع، مواجهه با فناوری های نوین را به دبستان آورده ایم و در پایه ششم دبستان، دو تا سه درس جدید اضافه کردیم که یکی از آنها درس کار و فناوری است.
نوید ادهم یادآور شد: در نظام فعلی، یک درس مبانی کامپیوتر در پایه سوم دبیرستان داشتیم که الان آن را به پایه ششم دبستان منتقل کردیم و در حال ردیابی مهارت های فناورانه در تمامی پایه ها و در درس ها و برای تمامی دانش آموزان هستیم.

**آموزش سواد رسانه ای و فناوری های نوین برای تمامی دانش آموزان 
وی درباره تصمیم های اتخاذ شده در جلسه شب گذشته شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه، تغییراتی در برنامه درسی دوره دبیرستان در شاخه های نظری و رشته ریاضی و فیزیک و علوم انسانی و فنی و حرفه ای و کار و دانش دادیم و به عنوان مثال، برای تمامی دانش آموزان درس تفکر و سواد رسانه ای را گذاشتیم که یک سال، دو ساعت در هفته این درس را فرا بگیرند و یا درس فناوری های نوین را گذاشتیم که برای هر رشته ای، فناوری های نوین آن رشته را یاد بگیرند و تربیت فناورانه و شایستگی های مهارتی را پیدا کنند.
نوید ادهم، برخورداری از تفکر ریاضی را لازمه فهم و تفکر فناوری برشمرد و گفت: داشتن فهم و تفکر فناوری به زیرساخت هایی نیاز دارد که یکی از آنها بحث ریاضی و تفکر ریاضی است، بنابراین درس ریاضی را در آموزش و پرورش نوین از پایه اول دبستان تا آخر دبیرستان تقویت کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: برای تمامی رشته ها درس ریاضی گذاشتیم حتی برای رشته علوم و معارف اسلامی که قبلا ریاضی نداشت و یا برای رشته علوم انسانی، درس های ریاضی را اضافه کردیم زیرا اگر دانش آموزان، منطق و تفکر ریاضی پیدا کنند بهتر می توانند با فناوری ها مواجهه داشته باشند.
نوید ادهم، کمبود نیروی انسانی متخصص و به روز را اصلی ترین مشکل حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: مشکلی که در این زمینه داریم بحث نیروی انسانی ماست و معتقدیم معلمی باید در دانشگاه ها تربیت شود که بتواند این بار سنگین را به دوش بگیرد و مهارت ها و شایستگی های لازم را داشته باشد.
وی بیان داشت: در آموزش و پرورش، معلمی می خواهیم که همپای زمانه به جلو بیاید زیرا در کشور ما هم مثل همه دنیا، معمولا بچه ها در زمینه فناوری های نوین از معلمانشان جلوتر هستند و این یک مشکل جهانی است.
همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین با حضور صاحبنظران دانشگاهی و آموزش و پرورش به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است و تا فردا 28 بهمن ماه ادامه دارد. 
این همایش در محورهای اصلی 'فناوری، خلاقیت، استعداد یابی و استعداد پروری کودکان و نوجوانان'، 'فناوری و رشد و تکامل همه جانبه کودکان (Early Child Development)'، 'سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان و نوجوانان در پرتو فناوری های نوین'، 'فناوری و سبک زندگی کودکان و نوجوانان' و 'آموزش و پرورش، فناوری و نسل آینده' تدارک یافته است. 
'خانواده، فناوری و نسل سالم'، 'فرهنگ سازی کاربری فناوری در نسل سالم'، 'فناوری و کارآفرینان آینده' و 'بررسی تجارب دنیا در کاربری فناوری های نوین در پرورش نسل آینده' از دیگر محورهای این همایش است. 
در این همایش، سخنرانی های تخصصی با موضوعات 'فناوری های نوین و کاهش شکاف بین نسل ها'، 'خانواده، فناوری و نسل سالم'، 'فناوری و سبک زندگی کودکان و نوجوانان' ، 'رسانه، کودک و سلامت خانواده'، 'فناوری های نوین و شکاف نسل ها'، 'عدالت در پرورش نسل آینده در پرتو فناوری های نوین' و 'اعتیاد اینترنتی و علل روانشناختی آن' ارائه می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا