کاربرد تکنولوژی های فضائی در زمین

به تازگی تیمی از پژوهشگران اروپائی در حال بررسی شرایط استفاده از تکنولوژی های فضائی در حوزه های مختلف در سطح زمین هستند . از دیرباز ، انتقال تکنولوژی از بخش های مختلف به سایر امور ، در زندگی انسان روی سیاره زمین رایج بوده و این مساله همواره منجر به بهبود شرایط زندگی انسان شده است . در مورد حوزه تکنولوژی های فضائی نیز این موضوع صدق می کند و شاید باور آن کمی دشوار باشد که می توان از نظر علمی بین دستاوردهای کاووشگر Philae و نابود کردن و مبارزه با حشرات موجود در منزل ، فضاهای عمومی هتل ها و … ارتباطی  وجود داشته باشد . این مساله در حالی است که پژوهشگران فوق ادعا می کنند می توان از این تکنولوژی فضائی برای مبارزه با حشرات استفاده کرد . یکی دیگر از مواردی که می توان به کاربرد آن  در این حوزه اشاره کرد ، استفاده از تکنولوژی به کار رفته در فضاپیمای Smart-1 که جهت بررسی ماه اعزام شده بود است که می توان از این فناوری در حوزه انرژی گرمایشی زمین بهره برد .

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در ارتباط با فعالیت های گروه مزبور اعلام کرد : ما تا کنون دو مرکز فضائی از مجموع یازده مرکز فضائی موجود در اروپا را بررسی کرده ایم . در حال حاضر یازده سازمان فضائی در اروپا فعالیت می کند و یکی از آن ها در بارسلونای اسپانیا است و دیگری در نزدیکی آکسفورد . ما در این تحقیقات با شرکت های نوپا و جوان بسیاری سر و کار داشتیم که در حوزه های مختلفی مانند پروش طیور و جوجه کشی ، مشاوره مالی ، اداری و … فعالیت می کردند .

برخی از این شرکت ها ، بر پایه فناوری های فضائی ، نو آوری های بسیار جالبی را ارائه می دهند . شرکت HEMAV یک هواپیمای بدون سرنشین طراحی کرده است که به سیستم جی پی اس متصل بوده و قابلیت های بسیار زیادی در نقشه برداری و بررسی های میدانی دارد . این هواپیمای بدون سرنشین ، موفق به ابداع یک سیستم پایش سلامتی و بهداشت جدید شده است . شرکت WSN نیز یک سرویس خدمات اینترنت ارتباطی مدرن و جدید را در حوزه ترابری ابداع کرده است و شرکت Oxford nanoSystems نیز با کمک تکنولوژی های فضائی ، موفق به طراحی پوششی جدید برای استفاده در مبدل های حرارتی شده است .

یک کارآفرین در زمینه ارتباطات می گوید: ما در سیستمی قرار داریم که در آن شرکت های تولیدی بسیاری که با فنآوری های فضایی پیوند دارند فعالیت می کنند. مثلا شرکت هایی که روی ارتباطات راه دور از طریق ماهواره کار می کنند و ما نیز که در زمینه ارتباطات فعالیم نیز می توانیم با آنها کار کنیم. بنابراین ارتباطات شبکه ای که از آن برخوردار می شویم، عامل کلیدی برای حضور در اینجاست .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا