طرح موبایل دانش آموزی بدون پیوست فرهنگی نتیجه نمی دهد

دکتر غلامعلی افروز روز سه شنبه در افتتاحیه همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین اظهار داشت: بچه های امروزی با فناوری های جدید به خوبی آشنا هستند و ما نمی توانیم سر آنها کلاه بگذاریم و در موردی مانند موبایل دانش آموزی، آنها سیم کارتهایشان را عوض خواهند کرد و ما قادر به کنترل آنها نیستیم.
وی مصونیت عاطفی نوجوانان و جوانان را موثرترین راه پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی در آنها دانست و گفت: گسست نسل ها به خاطر بریده شدن و سستی پیوندهای عاطفی رخ می دهد و کودکان و نوجوانان در خانواده هایی با پیوندهای عاطفی محکم و قوی، از آسیب ها مصون می مانند ولی خانواده هایی که تعاملات انضباطی بر آنها حاکم است به محیطی ملال آور و خسته کننده تبدیل می شوند.
افروز ادامه داد: بچه ها در خانواده های دارای تعاملات انضباطی، بیشتر مستعد آسیب های اجتماعی و روانی هستند و ارتباطات مجازی را جایگزین خلاهای عاطفی خود می کنند و از آنجا که ماهیت فناوری های نوین، زیاده خواهی است بچه ها به دام اعتیاد اینترنتی می افتند و بیش از پیش، دچار انزوا می شوند.
وی با بیان اینکه استفاده از فناوری های نوین به یک بخش اصلی خانواده های امروزی تبدیل شده است، تصریح کرد: این فناوری ها باید برای ما نقش یک وسیله را ایفا کنند که از آنها برای تعالی بهره بگیریم نه اینکه یک زمینه باشند زیرا در اینصورت، فناوری ها ما را کنترل می کنند و به پیش می برند.
عضو شورای سیاستگذاری همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین به خانواده ها پیشنهاد کرد استفاده از این فناوری ها را به محیط های مشترک منزل، محدود کنند و از انتقال ابزارهای فناوری نوین به اتاق های خصوصی اعضای خانواده بپرهیزند زیرا این امر به انزوا و فاصله گرفتن افراد از یکدیگر می انجامد.
همایش نسلی سالم در پرتو فناوری های نوین با حضور صاحبنظران دانشگاهی و آموزش و پرورش به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف درحال برگزاری است و تا فردا 28 بهمن ماه ادامه دارد. 
این همایش در محورهای اصلی 'فناوری، خلاقیت، استعداد یابی و استعداد پروری کودکان و نوجوانان'، 'فناوری و رشد و تکامل همه جانبه کودکان (Early Child Development)'، 'سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان و نوجوانان در پرتو فناوری های نوین'، 'فناوری و سبک زندگی کودکان و نوجوانان' و 'آموزش و پرورش، فناوری و نسل آینده' تدارک یافته است. 
'خانواده، فناوری و نسل سالم'، 'فرهنگ سازی کاربری فناوری در نسل سالم'، 'فناوری و کارآفرینان آینده' و 'بررسی تجارب دنیا در کاربری فناوری های نوین در پرورش نسل آینده' از دیگر محورهای این همایش است. 
به گزارش ایرنا، در این همایش، سخنرانی های تخصصی با موضوعات 'فناوری های نوین و کاهش شکاف بین نسل ها'، 'خانواده، فناوری و نسل سالم'، 'فناوری و سبک زندگی کودکان و نوجوانان' ، 'رسانه، کودک و سلامت خانواده'، 'فناوری های نوین و شکاف نسل ها'، 'عدالت در پرورش نسل آینده در پرتو فناوری های نوین' و 'اعتیاد اینترنتی و علل روانشناختی آن' ارائه می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا