سرشماری گورخرها با بارکد طبیعی

از یورونیوز، کارشناسان حفظ محیط زیست در صحرای شمال کنیا سرگرم سرشماری از یک گونه جانوری در معرض خطر به نام گورخر گروی (Grevy Zebra) هستند. 
رئیس مرکز تحقیقی «بنیاد گورخر گروی» می گوید: در سه دهه گذشته جمعیت این گونه به شدت در حال کاهش بوده است. جمعیت این گورخرها بسیار کم است و از این رو کشتن آنها برای گوشت و یا شکار آنها برای استفاده از پوست، اگرچه امروز بندرت اتفاق می افتد، اما تاثیر قابل ملاحظه ای روی تعدادشان دارد.
به گفته کارشناسان، تعداد این گونه گورخر در دهه هشتاد میلادی 15 هزار راس بود که اکنون به 2500 راس کاهش یافته است. 
بنیاد گورخر گروی برای اولین باری از ابزاری به نام «علم شهروند» (citizen science) برای شمارش این گونه در معرض خطر استفاده می کند. 50 دستگاه خودرو حامل کارشناسان، حافظان محیط زیست و داوطلبان با دوربین های مجهز به مکان یاب ماهواره ای از تک تک گورخرها عکس می گیرند.
برای تحلیل نتایج و شمارش جمعیت گورخرهای کنیا، این مرکز از ابزار دیگری نیر بهره می برد که در دانشگاه پرینستون آمریکا طراحی شده است. این ابزار، تصویرنگاری بر اساس سامانه های اطلاعاتی محیط زیستی ( IBEIS or Image BaseEcological Information Systems ) نام دارد.
استاد حیات وحش دانشگاه پرینستون می گوید: نرم افزار یاد شده، خطوط مورب و محل تلاقی آنها روی پوست حیوان را شناسایی کرده و به عنوان داده ذخیره می کند که ما به آن، نقاط حساس و یا هات اسپات می گوییم. سپس این نقاط در تصویر گورخرهای مختلف با هم مقایسه و در بایگانی نگهداری می شود. هرگاه با نقاطی با مختصات ذخیره شده برخورد کنیم می تواینم حیوان را شناسایی کنیم.
به گزارش ایرنا  صحرای شمال کنیا، محل زندگی و چرای دام بومیان این کشور است که در رقابت با زیست بوم حیات وحش زندگی می کنند. نرم افزار هات اسپاتر (Hot Spotter) در حال جمع آوری اطلاعات است و نتیجه سرشماری گونه در معرض خطر اواخر ماه مارس روشن می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا