خودکفایی محصولات زیست فناوری در سایه تغییر تعرفه‌های وارداتی

نیما فرهادی، کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی-مولکولی، مدیر تضمین کیفیت شرکت دانش بنیان فرآیند پردیس سینا در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: عمدتا فعالیت شرکت ما مرتبط با حوزه سلامت و تولید تجهیزاتی است که کاربرد زیادی در صنایع داروسازی و مراکز تحقیقاتی دارند. بیوراکتورهای مواج(فرمانتور)، انکوباتور دی اکسید کربن و پمپ پریستالتیک از جمله این محصول ها است.

وی درباره بیوراکتورهای مواج اظهار کرد:امروزه انواع بیوراکتورهای همزمن دار شیشه ای یا استیل، رولر و یکبار مصرف(جدیدترین انواع آن) تولید می شوند. ماهیت کلی تمام بیوراکتورها مشابه بوده و با تامین دما، اکسیژن، کنترلPH، چرخش و یکنواخت شدن محیط کشت به میکروارگانیسم های هدف اجازه رشد و تکثیر می دهند؛  هم اکنون اصلی ترین دغدغه کار با بیو راکتورها مشکل آلودگی با میکروارگانیسم های غیر هدف و همچنین آلودگی های متقابل آنها است.

وی تصریح کرد: محصول تولیدی ما از نوع نایلون های یکبار مصرف روی بستر کشت است؛ بیوراکتورهای با کیسه یکبار مصرف از قسمت های بسیار مهمی مانند نرم افزار، سخت افزار و درایورها، سنسورها و ترانسمیترهای لیزری، پمپ های بریستالیک، کیسه کشت تشکیل شده است. هم اکنون نرم افزار، سخت افزار، درایورها و همچنین کیسه کشت در این شرکت طراحی و ساخته شده و ساخت پمپ های بریستالتیک نیز به اتمام رسیده است.

وی درباره مزیت این بیوراکتور نسبت به سایر نمونه ها گفت: این بیوراکتوربرخلاف نمونه‌های فلزی یا شیشه‌ای نیازی به شست و شو و استریلیزاسیون مخازن ندارند و ضمن کاهش هزینه ها، در وقت تولید کنندگان نیز صرفه جویی می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون این بیوراکتور در سایزهای مختلف 5 و 20 لیتری ساخته شده است که می تواند انواع رده های سلولی، باکتری و حتی مخمرها را بدون صرف هزینه های زیاد و به راحتی کشت دهد؛ شرکت ما قادر به ساخت بیو راکتوری با سایز 50 تا 150 لیتری نیز است.

فرهادی درباره انکوباتور دی اکسید کربن نیز گفت: انکوباتورها میزان دما، دی اکسید کربن و رطوبت کابین را به دقت توسط سیستم های کنترلی پیشرفته مورد پایش و کنترل قرار می دهند.

وی افزود: یکی از اصول کار با انکوباتور دی اکسید کربن مساله استریل بودن فضای داخل آن است.یک آلودگی بی اهمیت به راحتی می تواند زحمات چند ماهه کشت را هدر دهد. هم اکنون بعضی از برندهای معتبر سیکل دمای بین 140تا 180 درجه به نام Sterilization Hot را در دستگاه های خود تعبیه کرده اند. هرچند این روش جوابگو است اما هر بار باید ظروف داخل انکوباتور خارج و به دستگاه مشابه دیگری انتقال داده شود که این امرنیز عاری از آلودگی، صرف وقت و هزینه نیست.

 کالاهای وارداتی با تعرفه هایی پایین و هزینه کم عوارض گمرکی وارد کشور می شوند. این کالاها توانسته اند به بازارهای داخلی راه یابند و عرصه را برای حضور محصولات داخلی تنگ کنند.

به گفته مدیر تضمین کیفیت شرکت دانش بنیان فرآیند پردیس سینا، انکوباتورهای تولیدی این شرکت بدون سیکل داغ و فقط با مقداری الکل یا آب اکسیژنه به راحتی پاک می شوند و نیازی به صرف وقت و جابه جایی ظروف ندارند.

وی یاد آور شد: هم اکنون این شرکت انکوباتورهای دی اکسید کربن خود را در حجم های60،108 و 144 لیتری تولید کرده است.

وی ادامه داد: پمپ پریستالتیک نیز از دیگر محصول های تولیدی شرکت ما است. این پمپ مکانیزم نسبتا ساده ای دارد. مکانیزم آن بر اساس اصول اولیه فیزیک و مبتنی بر غلطیدن یک استوانه فلزی روی شیلنگ نرم است.

وی به کاربرد این پمپ در صنایع دارویی، غذایی، آزمایشگاه های شیمی، صنایع پتروشیمی و …. اشاره کرد و درباره هدف اصلی شان از ساخت این دستگاه گفت: ما اصولا برای ساخت بیوراکتورهایWave خودمان نیاز به این پمپ ها داشتیم. از سوی دیگر ما با تولید این پمپ ها و انکوباتور دی اکسید کربن می توانیم تامین کننده تجهیزات اصلی سایت‌های کشت سلولی باشیم.

وی قیمت کمتر و دسترسی آسان و ارایه خدمات پس از فروش و بی نیازی کشور از واردات این محصول ها از جمله مهمترین مزیت‌های این دستگاه ها نسبت به نمونه های مشابه خارجی عنوان کرد و افزود: مهمترین مساله و مشکل ما در مورد تعرفه های وارداتی است. تعرفه های کالاهای وارداتی باید افزایش یابد. هم اکنون این قضیه در صنعت خودرو خوب اعمال شده است. ما سال های سال است که خودروهای بی کیفیت خریداری می کنیم و ماشین های با کیفیت خارجی با تعرفه های سنگین وارد کشور می شود تا خودروسازان ایرانی روی پایشان بیاستند. تعرفه های وارداتی سایر صنایع مانند تجهیزات آزمایشگاهی نیز باید تغییر پیدا کند تا ما نیز بتوانیم با این نوع حمایت ها در بازارهای داخلی حضور پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: حضور بیشتر ما در بازارهای داخلی باعث می شود تا ایرادهای دستگاه ها برطرف و به روز شود. متاسفانه هم اکنون کالاهای وارداتی با تعرفه هایی پایین و هزینه کم عوارض گمرکی وارد کشور می شوند. این کالاها توانسته اند به بازارهای داخلی راه یابند و عرصه را برای حضور ما تنگ کنند.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا