فرهادی:اقتصاد زیستی درعرصه دیپلماسی جهانی، جایگاه کشور را ارتقا می دهد

دکترمحمد فرهادی روز سه شنبه در آیین آغاز به کار نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری افزود:اقتصاد زیستی با تاکید بر مولفه های اصلی حفاظت از زیست بوم، پایداری در اقتصاد، ارتقا فرصت های شغلی، افزایش رفاه نسبی جامعه و ارتقا امنیت و ایمنی غذایی اتفاق نوظهوری است.
وی بیان کرد: نقش آفرینی فناوری های پیشرفته زیستی از این جهت حائز اهمیت است که منشا تحولات در اقتصاد جهانی بوده و در حال حاضر 45 کشور در جهان شامل 10 کشور آفریقایی، هشت کشور آمریکایی، 11 کشور آسیایی و اقیانوسیه و 16 کشور اروپایی و از جمله اتحادیه اروپا از یک دهه قبل چشم انداز اقتصادی خود را با تاکید بر نقش بی بدیل این فناوری در تولید ثروت تعیین کرده است.
فرهادی ادامه داد: با توجه به مزیت استراتژیک انطباق پذیری سریع فناوری های زیستی متناسب با شرایط متنوع کشورها و کاربرد گسترده این فناوری ها در صنایع مختلف، اقبال جهانی به تدوین برنامه های راهبردی اقتصاد زیستی رو به افزایش است بطوری که در حال حاضر 10 درصد بازار نیروی کار اروپا و گردش مالی دو هزار میلیارد یورو(معادل 18 درصد GDP) در سال از طریق اقتصاد زیستی تامین می شود.
فرهادی افزود: اکنون و بیش از هر برهه ای نقش فناوری های زیستی در ارتقا و حفظ سرمایه های بزرگی چون منابع انسانی و منابع طبیعی ملموس شده است.
وی افزود: طبق گزارش ها متوسط سهم ارزش افزوده صنعت از ارزش افزوده کل کشور برای سال های 90- 93، 15.8 درصد بوده است، در این دوره ارزش افزوده صنعت با متوسط نرخ رشد منفی یک صدم درصد به 336 هزار و 630 میلیارد ریال در سال 93 کاهش یافته است، با تولید و به کارگیری فناوری های جدید با ارزش افزوده بالا در حوزه مختلف از جمله زیست فناوری و تمرکز بر تولید کالاهای فناورانه، می توان آهنگ رشد ارزش افزوده را سرعت بخشید.
وزیر علوم یادآور شد: باتوجه به اهمیت موضوع ارزش افزوده و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور، بازسازی صنایع در حوزه های صنایع غذایی و شیمیایی بر اساس فناوری های زیستی می تواند نیل به اهداف رشد اقتصادی را تسهیل کند.
وی گفت: سهم ارزش افزوده در سال های گذشته به طور تدریجی کاهش یافته است، این وضعیت بیانگر این موضوع است که علاوه بر مشکلات برشمرده، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای به محصول نهایی تبدیل نشده و همچنین واردات کالاها و محصولات نهایی به کشور در سال های مورد نظر افزایش داشته است. 
فرهادی یادآور شد: اقتصاد نوظهور زیستی که از عناصر سازنده آن اعم از نیروی انسانی ماهر و متخصص، شرکت های دانش بنیان و پیش رو و برخی زیرساخت های اجرایی آن در کشور تا حدودی فراهم گشته و به روشنی واجد توان و ظرفیت کافی جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است، وزارت علوم نیز ورود به این عرصه ارزش افزا را در راستای رسالت اصلی خود دانسته و مصمم است تا با جدیتی تمام و با هدایت مراکز علمی و پژوهشی که از جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ایران 1404 نقشه جامع علمی و سیاست های کلان علم و فناوری کشور و کسب سه درصد بازار زیست فناوری جهان گام بردارد.
وی افزود: حمایت از فرآیند تبدیل علم به فناوری های مفید و مورد نیاز و تجاری سازی آنها در خدمت اقتصاد دانش بنیان امروز و اشتغالزایی دانش آموختگان، تلاش برای پیاده سازی راهبرد (جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش موثر در اقتصاد) و تحقق هدف کلان (افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش فناوری داخلی به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور) از طریق گسترش همکاری و تعامل فعال سازنده در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی معتبر منطقه ای و جهانی به ویژه جهان اسلام و نیز برنامه ریزی و قانونمندسازی نقش و مشارکت بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری و نیز تسهیل و حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی از جمله برنامه های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در راستای اقتصاد زیستی است.
فرهادی افزود: وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری همچنین ابراز امیدواری می کند تا با تهیه سند نظام اقتصاد زیستی به عنوان اقدام مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر دستگاه های ذیربط شاهد جایگزینی نظام های اقتصادی دانش بنیان با اقتصاد نفتی، تداوم تلاش مستمر و مقتدرانه در توسعه فناوری ها و محصولات زیستی، ارتقای ضریب خودکفایی کشور، جایگاه اصلی جمهوری اسلامی ایران در کسب سهم حداکثری و پایدار از بازارهای جهانی را به ارمغان آورد.

** بازنگری مجدد رشته های دانشگاهی 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت بازنگری رشته های تحصیلی افزود: در حال حاضر در برخی از مباحث درسی در مقاطع مختلف دانشگاهی مواجه شده ایم که نیاز به بازنگری داشته و اکنون در رشته های فنی و مهندسی تا حدود 90 درصد و رشته های کشاورزی تا 85 درصد بازنگری شده است.
وی با اشاره به این که رشته های علوم انسانی در بازنگری عقب است، افزود: به زودی وزارت علوم برنامه جدیدی برای بازنگری مجدد رشته های دانشگاهی که 10 سال از بازنگری های آن گذشته دارد.
فرهادی با اشاره به این که بالای هزار رشته نیاز به بازنگری دارد، افزود: برخی از رشته های دانشگاهی بالای 30 سال است که بازنگری نشده و در برنامه جدید در نظر داریم این رشته های بازنگرش شده و مباحث درسی عملیاتی جایگزین آنها شود.
وی افزود: در حال حاضر نیاز است که رشته های جدیدی مثل اقتصاد زیستی در دانشگاه های کشور تاسیس شود.
نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران 27 و 28 بهمن ماه جاری در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا