فعالیت 300 شرکت زیست فناوری

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که در حال حاضر حدود 300 شرکت در حوزه زیست فناوری در کشور ایجاد شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده دولت از تحقیقات شرکت هایی که موفق به تولید محصول از تحقیقات خود شده اند، تا 50 درصد حمایت می کند. 

دکتر شاپور محمدی در آغاز به کار نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران در پژوهشگاه مهندسی ملی ژنتیک و زیست فناوری افزود: در حال حاضر حدود 300 شرکت در حوزه زیست فناوری ایجاد شده است که موفق به تولید 150 محصول شده اند و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده دولت از شرکت هایی که موفق به تولید محصول شده اند، تا سقف 50 درصد حمایت می کند.
وی بیان کرد: باتوجه به اثرات اقتصاد زیستی در حوزه های اجتماعی، امنیت غذایی و حوزه های زیست محیطی با همکاری سازمان محیط زیست اقدام به راه اندازی کمیته اقتصاد سبز کرده ایم.
وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی ها تا سال 2020 جمعیت جهان با افزایش 23 درصدی از هفت میلیارد نفر به 8.6 میلیارد نفر افزایش می یابد. 
وی با اشاره به این که 63 درصد از این جمعیت شهرنشین خواهد بود، بیان کرد: این امر موجب افزایش تقاضا برای بهداشت، مسکن و انرژی خواهد بود که تاکید و اقتصاد زیستی در این حوزه می تواند بر اقتصاد منطقه ای و جهانی اثرگذار باشد.
وی گفت: متوسط درآمد سرانه جهان به قیمت ثابت از چهار هزار و 200 دلار در سال 2012 به هشت و 600 دلار در سال 2020 خواهد رسید که این افزایش حدود 104 درصدی موجب تخریب بیشتر محیط زیست خواهد شد، بنابراین توجه به توسعه اقتصاد سبز را می طلبد.
معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر این که تقاضا برای دریافت انرژی تا سال 2035 به میزان 52 درصد افزایش پیدا می کند، افزود: باتوجه به افزایش تقاضای انرژی، انتشار گازهای دی اکسیدکربن را نیز به همان تناسب خواهیم داشت، این افزایش نشان می دهد که برای سال های آینده باید تدابیری برای کنترل گازهای گلخانه ای اندیشیده شود. 
محمدی یادآور شد: اقتصاد زیستی تنها راه حل محدودیت منابع طبیعی است، بر این اساس کشورهای مختلف اروپایی استراتژی های مختلفی برای حفظ محیط زیست ارائه کرده اند که از آن جمله می توان به توسعه بازار و رقابت در حوزه های زیست فناوری، تقویت سیاست های هماهنگ از طریق ایجاد یک پنل اقتصاد زیستی اشاره کرد. 
وی یادآور شد: در ایران نیز با تدوین سند ملی زیست فناوری، سند راهبردی زیست فناوری و سند مصوبه تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری در زمینه زیست فناوری اقداماتی انجام شده و اینها مصادیق و اولویت های این امر است.
محمدی یادآور شد: بر اساس چشم انداز سند 20 ساله کشور باید سه درصد بازار زیست فناوری جهان را در اختیار بگیریم که بر این اساس فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه زیستی صورت گرفته است که از آن جمله می توان رشد هفت برابری فروش داروهای زیستی از سال های 84 تا 89 را نام برد. 
وی یادآور شد: ارزش تولیدات داخلی داروهای زیستی در کشور نیز رشد 20 برابری داشته است.
محمدی همچنین یادآور شد: وزارت امور اقتصادی حمایت های قانونی در زمینه گمرک و مالیات برای توسعه زیست فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان اتخاذ کرده و در این راستا در سال 93، هزار و 199 شرکت در کارگروه ارزیابی مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی ارزیابی شده و برای استفاده از معافیت مالیاتی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت های تعیین شده مشمول تسهیلات فعالیت های گمرگی و مالیاتی شده اند، گفت: معافیت های گمرکی به منظور حداکثرسازی توان تولید داخل بوده که در این زمینه کارگروه مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد که امیدواریم بسته های حمایتی ویژه گمرکی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شود.
محمدی برای استفاده از معافیت عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی پنجره واحدی باید تشکیل شود که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال برنامه ریزی آن هستیم تا از این طریق در آینده خدمات مربوط به اظهارنامه های گمرکی در مدت زمان محدود به شرکت های دانش بنیان متقاضی ارائه شود.
وی گفت: زیست فناوری در اقتصادی مقاومتی مهم است هدف سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصادی مقاومتی است چرا که اقتصاد مقاومتی به سرعت بخشیدن به پیشرفت اقتصادی کمک می کند.
محمدی افزود: در قانون رفع موانع تولید به شرکت هایی که موفق به تبدیل ایده به محصول از طریق تحقیقات شوند تا 50 درصد مورد حمایت قرار می گیرند که شرکت های زیست فناوری مشمول این قانونی می شوند.
وی گفت: حمایت از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد نیاز برای صادرات، گسترش بازار دارایی فکری در فرابورس و کاهش هزینه های تحقیق و توسعه از طریق راه اندازی زنجیره خلق ایده تا محصول از راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد زیستی است.
محمدی همچنین به ایجاد فرابورس در کشور اشاره کرد و افزود: با راه اندازی فرابورس دیگر لازم نیست صاحبان ایده، ایده خود را به محصول تبدیل کنند بلکه می توانند از طریق فرابورس ایده خود را به فروش برسانند.
وی یادآور شد: براساس تفاهمنامه امضا شده با وزارت علوم با توجه به اهمیت اقتصاد زیستی در آینده اقدام به راه اندازی رشته اقتصاد زیستی در کشور خواهیم کرد.
نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران در پژوهشگاه مهندسی ملی ژنتیک و زیست فناوری 27 و 28 بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا