اشتغال عنصر اساسی پیشرفت جامعه است

فرخ حجت کاشانی در سال ۱۳۴۲ در مقطع کارشناسی از دانشکده فنی دانشگاه تهران، در رشته برق فارغ‌التحصیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترای الکترونیک از دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس شد.زمینه تحقیقاتی وی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا، پراکندگی امواج و اندازه‌گیری امواج پیکوثانیه بوده است.

حجت کاشانی، در دانشگاه UCLA و دانشگاه سیدنی دروس مخابرات میدان را تدریس کرده است. وی پس از بازگشت به ایران سال‌ها به تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت و آزاد اسلامی پرداخت و تاکنون نیز شاگردان بسیاری در حوزه مخابرات و الکترونیک پرورش داده است.

این استاد دانشگاه کتاب «سیستمهای مخابرات الکترونیکی» را به فارسی ترجمه کرده که این اثر در دوره دوم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کتاب سال برگزیده شد. وی مسوولیت انجام بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی را برعهده داشته است که از آن میان می‌توان به پروژه‌های موجبر با پهنای باند وسيع، طراحی و ساخت آنتن رادار رازيت، آنتن موشک Gz90، آنتن ماهواره، آنتن موشک تله‌متری سياه، سيستم رادار هشداردهنده خلبان در هواپيمای F4، طراحی و ساخت فيلتر سه کاناله مايکروويو، آنتن حلزون ارشميدس، طراحی و ساخت رادار برای نابينايان اشاره کرد.

طراحی و ساخت سخنگو برای ناشنوايان، بهبودی مگنترون فيوز مجاورتی موشک فونيکس، بهبودی و تغيير سيستم گيرنده رادار ADS4، طراحی و ساخت آنتن رادار F5، طراحی و ساخت مگنترون باند X، طراحی و ساخت آنتن سيستم ردگير UHF هواشناسی، طراحی و ساخت تقويت‌کننده 41dbm باند X، عناوین برخی دیگر از پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که با مسئولیت حجت کاشانی به سرانجام رسیده‌اند.

با این استاد برجسته حوزه مخابرات و الکترونیک گفت و گو کردیم.

اگر به عقب برگردید بازهم رشته مخابرات و الکترونیک را انتخاب می کنید ؟

بله حتما .مخابرات یکی از رشته های مورد علاقه من هست.زیرا از لحاظ تکنولوژی مرز ندارد و بی نهایت می توان در آن جستجو کرد و یافتنی هایی به دست آورد .من از اول انقلاب روی این حوزه کارکردم و 30پروژه علمی و تحقیقاتی داشته ام که به ثمر نشسته است.

مشوق اصلی شما در انتخاب این راه چه کسی یا چه چیزی بود؟

نخستین مشوق من پشتکار و علاقه‌مندیم در این راه بود.علاقه مندی به رشته مخابرات و الکترونیک قدم هایم را دراین راه مستحکم‌تر ‌کرد و یکی از استادان من به نام استاد شمسی در دانشگاه فنی در این راه کمک بزرگی بودند.

نقاط ضعف و قوت علمی کشوردر حوزه تخصصی تان را درچه مسائلی می بینید؟

کشور ایران در حوزه مخابرات به خصوص در تجهیزات نقاط قوت بسیار بالایی دارد .ما ازنظر تجهیزاتی بسیار پیشرفته ایم و در کنار آن دانشجویان بسیار با استعداد و با هوشی داریم.اماتنها اشکال اساسی در این حوزه نبود اشتغال برای فارغ التحصیلان است و این نقطه ضعف ماست.

همچنین این مهم که خوشبختانه به آخرین مقالات و دستاوردهای دنیا دسترسی و ارتباط داریم را نباید نادیده گرفت، اما مشکل اساسی نداشتن کار برای فارغ التحصیلان است.

آیا با برداشته شدن تحریم ها دراین حوزه می‌توانیم خودکفا شویم و سود اقتصادی به دست آوریم؟

اینکه هنوز باید قطعاتی را از کشورهای دیگر تامین کنیم دلیل بر عدم توانایی در خودکفایی مانیست.از این جهت ما قطعاتی را از خارج از کشور تامین می‌کنیم که صرفه اقتصادی در تولید آنها برایمان وجود ندارد. از سوی دیگر این ذهنیت که برای تولید همه چیز باید خودمان اقدام کنیم شاید درست نباشد بلکه باید یاد بگیریم که در برخی کارها مهندسی انجام دهیم تا هم پیشرفت بیشتری کنیم و هم صرفه اقتصادی داشته باشد.

مقالات تولید شده در حوزه مخابرات و الکترونیک چقدر کاربردی هستند؟

مشکل اینجاست که ما در تولید مقالاتمان این نکته که باید تولید مقاله مطابق با نیاز داخل باشد را رعایت نمی‌کنیم و دست به تولید مقالاتی می زنیم که به در کشورهای دیگر می‌خورد .درحالی که تولید مقاله و تولید علم که وظیفه دانشگاهیان است باید مطابق با نیاز مردم و جامعه انجام شود تا بتوان آنها را کاربردی کرد نه اینکه از مقالات خارجی برای پیشبرد و پیشرفت کشورمان استفاده کنیم.وظیفه دانشگاه تولید علم مطابق با نیاز جامعه است و صنعت وظیفه تولید محصول رادارد.

آینده علمی کشور را باوجود نخبگان و دانشجویان چطور می‌بینید؟

اگر وضع اینگونه پیش برود که توجهی به نیاز نخبگان و دانشجویانمان نداشته باشیم، پشرفتی نخواهیم کرد.اما اگر آنها را به سمت صنعت سوق دهیم و عرصه را برایشان فراهم کنیم ؛ می توانیم آینده کشور را به بهترین شکل ترسیم کنیم. اشتغال عنصر اساسی پیشرفت جامعه است. پیشنهاد من به دانشگاهیان این است که پروژه هایی را از صنعت به دست بگیرند و ایجاد اشتغال کنند و این مسئله را نیز نباید فراموش کنیم که همه کارها را نباید دولت انجام دهد.دولت تنها می تواند حامی باشد و باید یاد بگیریم که استقلال داشته باشیم.

 

گفتگو: فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا