اقتصاد زیستی، جایگزینی مطمئن برای اقتصاد نفتی است

 دکتر محمدرضا زمانی در افتتاحیه نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران با تاکید بر این که امروزه نفت به عنوان نماد وابستگی و ضعف اقتصاد و صنعت کشور تلقی می‌شود، گفت: اقتصاد نفتی در بازارهای جهانی جایگاه خود را از دست داده و بیم آن می‌رود تا قابلیت‌های بی‌بدیل ملتی آزاد و استقلال طلب، فدای این وابستگی شکننده شود.

وی با اشاره به ظهور اقتصاد زیستی در دنیا اظهار داشت: با اتکاء به دانش فرهیختگان و دانشمندان و با همت فناوران، صنعتگران و سرمایه‌گذاران این مرز و بوم خواهیم توانست قوت اقتصادی و توان اقتداری را به پیکره اجتماعی این کشور بازگردانیم.

زمانی با تاکید بر این که اقتصاد زیستی واجد مولفه‌های سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: اقتصاد زیستی جایگزینی مطمئن و ثروت‌آفرین برای اقتصاد نفتی است و می توان از قابلیت‌های فراوان آن برای رهایی از اقتصاد تک محصولی نفتی سود برد.

وی همچنین با تاکید بر این که با استفاده از اقتصاد زیستی می‌توان تلاطمات و بحران‌های مالی اقتصادی را با کمترین خسران از سر گذراند، اظهار داشت: این فناوری امکان ایجاد فرصتهای نوین شغلی برای اقشار تحصیلکرده، تولید کالاهای جدید و تجدیدپذیر و حفظ محیط زیست را هم فراهم می‌کند.

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به اقدامات علمی این پژوهشگاه در حوزه‌های زیستی خاطرنشان کرد: با هماهنگی جمعی از متخصصان و پیشکسوتان عرصه‌های دانش و فناوری اقدام به برگزاری اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی شده که امیدواریم نتایج گفت‌وگوهای این اجلاس بتواند راهگشای ورود کشور به عرصه نوینی از فعالیتهای اقتصادی و صنعتی دانش بنیان شود.

دکتر محمد میردریکوند، دبیر علمی اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی هم با ارائه گزارشی از برگزاری این اجلاس گفت: در این اجلاس سه پنل تخصصی با عنوانهای فرصت‌ها و چشم‌انداز اقتصاد زیستی گذشته، حال و آینده، اقتصاد زیستی، نوآوری، کارآفرینی و بازار رقابتی و سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بنگاه‌های کسب و کار برگزار خواهد شد.

وی با انتقاد از تاخیر ایران در ورود به مباحث اقتصاد زیستی گفت: اقتصاد زیستی از سال 88 در کشور مطرح شده و با شش سال تاخیر اقدام به برگزاری اولین اجلاس در این حوزه کرده ایم.

دبیر علمی اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی با اشاره به اقدامات سایر کشورها برای توسعه‌ حوزه‌های زیستی گفت: بر اساس سیاست‌های آمریکا قرار است تا سال 2025، 75 درصد از واردات نفت از خاورمیانه کاهش یابد که این امر با اتکا به فناوری‌های زیستی میسر می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا