آغاز کمپین بزرگ مبارزه با زیکا در برزیل

ویروس زیکا و آثار و تبعات ناشی از آن تا کنون هزاران نفر را در سطح جهان آلوده کرده و موجی از نگرانی را در بین مردم سراسر جهان درپی داشته است . انتشار این ویروس از طریق پشه آلوده که اولین بار در قاره آفریقا و متعاقب آن در آمریکای جنوبی و مرکزی مشاهده شده است صورت می گیرد. کشور برزیل نیز در این میان در پی حل مشکل ناشی از همه گیر شدن زیکا و دفع خطرات آن برای مهمان های آتی خود در المپیک 2016 ریودوژانیرو است .

ویروس زیکا مسابقات المپیک را تهدید نخواهد کرد و دولت برزیل کمپینی برای پیشگیری و یافتن درمانی قطعی این بیماری در شهر ریودوژانیرو و شهرهای همجوار راه اندازی کرده است.

در پی ابراز نگرانی تعدادی از تیم های ورزشی شرکت کننده در مسابقات سال آینده که وجود ویروس زیکا را به عنوان تهدیدی جدی قلمداد می کردند ، دیلما روسف رییس جمهور کشور برزیل در نطقی اعلام کرد که مسابقات المپیک در این کشور در نهایت آرامش و کمترین مشکل از نظر سلامت فیزیکی برای تیم های شرکت کننده برگزار خواهد شد .

وی در بازدید خود از شهرک مسابقات و محل برگزاری المپیک تابستانی گفت : ویروس زیکا مسابقات المپیک را تهدید نخواهد کرد و دولت برزیل کمپینی برای پیشگیری و یافتن درمانی قطعی این بیماری در شهر ریودوژانیرو و شهرهای همجوار راه اندازی کرده است.

در طول این سخنرانی ؛ رییس جمهور برزیل  از مردم این کشور خواست که درنظافت محل زندگی خود و مناطق شهری دقت بیشتری کرده و شرایط نشر و گسترش پشه ناقل این بیماری را با نظافت عمومی به حداقل برسانند .

نشر این ویروس که به دنیا آمدن کودکانی با اندازه سر های غیر طبیعی و عدم رشد مغزی را درپی دارد ،از طریق پشه های آلوده به افراد منتقل می شوند. پشه دنگو و چیکوگونیا از عوامل انتقال این ویروس هستند.لازم به ذکر است که این سخنرانی مصادف با بازدید شخص رییس جمهور و همایش نیروهای دولتی در روزملی این کشور بود ودر این روز کمپین  بدون ویروس زیکا  یاzika ziro    با حضور 200 هزار نفری مردم این شهر آغاز به کار کرد.

رییس جمهور در پایان با بیان این که دولت برزیل با همکاری ایالات متحده آمریکا و دانشگاه تگزاس در تلاش برای یافتن واکسن این بیماری هستند ابراز امیدواری کرد که تلاشهای آن ها برای جلوگیری از نشر این ویروس تا قبل از انجام مسابقات المپیک تابستانی به نتیجه دلخواه منتهی شود  و نگرانی تیمهای شرکت کننده در مسابقات را مرتفع سازد .

این موضوع در حالی عنوان می شود که چندی پیش  ورونیکا اسکورتسووا وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد: در پوشش خبرهای مرتبط با ویروس زیکا در جهان ، بزرگنمائی و اغراق بسیار زیادی صورت گرفته است. وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد : در تابستان  آینده ، المپیک ریو به میزبانی کشور برزیل برگزار خواهد شد و من بسیار بعید می دانم ورزشکار یا افراد مشارکت کننده در این رویداد ورزشی به دلیل خطر ویروس زیکا در این مسابقات حاضر نشوند.

این موضوع در حالی بیان می شود که پیش از این کمیته ملی المپیک ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که شاید ورزشکاران این کشور به دلیل خطر ابتلا به تب زیکا ، در مسابقات المپیک برزیل شرکت نکنند.

ورونیکا اسکورتسووا با تاکید بر اینکه اطمینان دارد که در معرفی خطر ویروس زیکا اغراق بسیار زیادی صورت گرفته است، افزود: شرکت نکردن در این مسابقات ورزشی با هدف اجتناب از خطر ویروس زیکا ،امری غیر محتمل است. باید توجه داشت که در این مناطق علاوه بر ویروس زیکا ، احتمال ابتلا به تب دنگو نیز وجود دارد که خطر آن کمتر از زیکا نیست .

منبع: thehealthsite

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا