استفاده از جاذبه های فرهنگی کشور راهی برای توسعه اقتصادی است

احسان رنجبر روز دوشنبه در همایش طعم نوآوری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: بعد از توافقات برجام اکثر سایت های معتبر دنیا، ایران را به عنوان یکی از مقاصد مناسب برای سفر معرفی کردند و حجم تازه ای از گردشگر به ایران خواهد آمد. بعد از برجام دریچه های جدیدی برای بروز و نمود فرهنگ و هنر ایرانی در جهان به وجود آمده است و باید از ظرفیت های بالای فرهنگ و هنر ایران در جهان استفاده کرد. به واقع ایران جاذبه های فرهنگی و هنری زیادی دارد که می تواند سبب جذب گردشگران بی شماری شود.
رنجبر با اشاره به این که خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی با خود به همراه دارد، افزود: در کشور فنلاند هر دانشجو ملزم به فراگیری اصول هنر، مهندسی و خلاقیت است، با اینکه این کشور آلودگی خاصی ندارد، اما مهندسینی در زمینه بهداشت محیط و هوای پاک تربیت کرده و به کشورهای دیگر از جمله چین اعزام می کند، ایران نیز باید در این زمینه الگوبرداری کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: ما در زمینه خلاقیت افرادی را در کشور داریم که در زمینه کاری خود نمونه هستند برای مثال رضا مفاخری فارغ التحصیل رشته معماری در سال 86 است که توانست با کارهای خلاقانه در زمینه معماری طی پنج سال خود را در جهان مطرح کند.
رنجبر افزود: هومن بالازاده نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است که با توجه به خلاقیتی که در زمینه استفاده متفاوت از آجر انجام داده خود را در جهان مطرح نموده است.
وی افزود: برای اینکه دانشجویان بتوانند خلاقیتشان را پرورش دهند راه های بسیاری از جمله شرکت در مسابقات مختلف و ارتباط با نهادها و دانشگاه های بین المللی است، معماری و شهرسازی از جمله رشته هایی است که در آن خلاقیت نقش عمده ای را ایفا می کند.
رنجبر افزود: سال 2002 سازمانی به عنوان شبکه شهرهای خلاق تاسیس شد و شهرهای اصفهان و رشت از ایران از همان ابتدا در این گروه قرار گرفتند و شیراز نیز آمادگی دارد که سال 2017 به عنوان شهر خلاق ادبیات خود را به این نهاد معرفی کند.
وی بیان کرد: در دنیا شهرهایی وجود دارد که توانسته اند با برپایی فستیوال های مختلف اقتصاد کشور خود را دگرگون کنند. در ایران نیز جاذبه های فرهنگی و هنری بسیاری وجود دارد و می توان از آنها برای جذب گردشگر و توسعه اقتصاد استفاده کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: کتابی با عنوان نشان جغرافیایی وجود دارد که فرهنگ، غذا، مراسم و سواحل بکر را به عنوان عناصر اصلی جذب گردشگر معرفی می کند و همه این موارد در ایران به وفور دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه در بررسی ها مشخص شده است که تهران مقصد اصلی گردشگران خارجی نیست، افزود: بیشتر گردشگران خارجی تنها به مدت دو روز در تهران اقامت داشته و سپس به شهرهایی از جمله اصفهان، تبریز، یزد و شیراز سفر می کنند، بنابر این باید به دنبال خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی در شهرهای هدف گردشگران باید باشیم.
رنجبر یادآور شد: ظرفیت های فرهنگی ایران بسیار است و هر کس باید متناسب با آگاهی خود از این سرمایه ها در جهت رشد اقتصادی کشور و گسترش فرهنگ ایرانی در جهان استفاده کند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت شاتل و جمعی از دانشجویان رشته معماری و شهرسازی از جمله حاضران در همایش طعم نوآوری بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا