تعیین سطح زیرکشت ۲ محصول استراتژیک با تصاویر ماهواره‌‌ای

این تفاهم همکاری به امضای محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران و عبدالمهدی بخشنده معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی رسید،

رئیس سازمان فضایی ایران در این باره اظهار داشت: بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم و استراتژیک کشور است و سازمان فضایی ایران با استفاده از فناوری فضایی و خدمات سنجش از دور آماده است به این بخش مهم یاری رساند.

به گفته وی، مرکز سنجش از دور ایران یکی از ۵ مرکز اولیه در دنیا بوده است که در سالهای ۵۱ و ۵۲ تأسیس شده و اکنون به جایگاه مناسبی رسیده است که می تواند در بدست آوردن آمار دقیق از وضع تولید و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی کمک شایانی را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کند.

بهرامی با تاکید بر بلندمدت بودن فعالیتهای فضایی افزود: کاربردهای فناوری فضایی بسیار گسترده، متنوع و حائز اهمیت است که بخش سنجش از دور در واقع قلب این فعالیتها محسوب می شود.

معاون وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد: بتوان با استفاده از ماهواره های سنجش از دور خدمات گسترده تری را به کشور ارائه کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران، از راه اندازی مرکز داده این سازمان خبر داد و گفت: این مرکز می تواند در جمع آوری آمار دقیق و مقایسه داده ها اطلاعات مطمئنی را در اختیار قرار دهد که می توان بر اساس آن در تصمیم گیری و تصمیم سازی کلان و استراتژیک کشور تاثیر مثبت و بسزایی داشت.

معاون وزیر کشاورزی نیز در خصوص این تفاهم‌نامه گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه در مرحله اول سطح زیرکشت و پراکنش دو محصول استراتژیک گندم و جو را در سطح ۶ شهرستان از ۳ استان خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی تعیین کرده و بتوان منحنی رشد ۱۰ محصول اصلی زراعی و ۴ محصول باغی را در سطح ۴۰ دشت کشور به‌دست آورد و در ادامه این روند را به تمامی دشت های کشور تعمیم داد.

به گزارش مهر، وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از روش های سنتی و استفاده از عملیات میدانی جهت آمارگیری ها بسیار زمانبر و پرهزینه است، امروزه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و سنجش از دور می توانیم با سرعت بالا و به صورت دقیق اطلاعاتمان را به روز کنیم که این اطلاعات به روز و دقیق در ارتقاء و تداوم برنامه ریزی بسیار موثر و حائز اهمیت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا