ابتکار: بهترین صنعت در زاگرس مرکزی رونق گردشگری طبیعی است

معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک برای حفاظت از توسعه پایدار کوهستان زاگرس افزود: محیط زیست ایران به حدی شکننده شده است که دیگر توان ناملایمات را ندارد.ما با توسعه صنعت مخالف نیستیم اما محیط زیست هم باید در کنار آن حفظ شود. 
وی گفت: وسعت اجرای پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی 32 میلیون هکتار است که در ابتدا سه میلیون هکتار از آن در چهار استان اصفهان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری آغاز می شود. 
وی تاکید کرد: اگر نتوانیم توسعه و محیط زیست را در کنار هم داشته باشیم به اعتقاد اندیشمندان هر دوی آنها از بین می روند؛ یعنی اگر توسعه با حفظ محیط زیست همراه نباشد توسعه هم از بین خواهد رفت.
وی به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: خشک شدن این حوضه آبی زنگ خطری بر این موضوع است و بیشترین آسیب به قشر کشاورز و باغدار وارد خواهد شد. 
معاون رییس جمهوری گفت: زاگرس منطقه کوهستانی ارزشمندی است که زیست بوم های حساس گیاهی و جانواری قابل ملاحظه ای دارد که متاسفانه تهدیدات در این منطقه آسیب پذیری آن را بسیار بالا برده است. 
ابتکار گفت: عملکرد انسانی از یک سو و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و گرم شدن زمین از سوی دیگر مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است؛ دنیا افزایش دما تا مرز یک درجه را تجربه می کند در حالی که در کشور ما در 30 سال گذشته برخی نقاط افزایش دمای یک تا یک و نیم درجه را تجربه کرده است. 
ابتکار گفت: سال گذشته همگام با توافق پاریس مشارکت ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را مطرح کردیم و در حال انجام اقدامات این تعهد هستیم.
وی گفت: زیست بوم های حساس کشور ما تحت تاثیر تغییر اقلیم در حال از بین رفتن هستند، آب شدن یخچال ها، کاهش وسعت جنگل های بلوط، از بین رفتن مراتع و خشک شدن تالاب ها برخی از نتایج تغییر اقلیم است که اگر نتوانیم کشاورزی و دامداری خود را با این شرایط جدید تطبیق دهیم در آینده معیشت این قشر با مشکل مواجه خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون در مقطع مهمی از حفظ محیط زیست قرار داریم و این موضوع در سیاست های کلی محیط زیست کشور که توسط رهبری ابلاغ شد و هم برنامه ششم دیده شده است، به گفته وی اقدامات اولیه طرح حفاظت از زاگرس مرکزی در برنامه ششم توسعه دیده شده است.
ابتکار اظهار کرد: این پروژه که تاکنون با همکاری سازمان ملل انجام می شد تا پایان 2016 به اتمام می رسد و بعد از آن در قالب یک پروژه ملی ادامه می یابد.
وی تاکید کرد: البته باید تلاش کنیم تا در سطح بین المللی راهکارهایی برای حمایت های جهانی از این پروژه پیدا کنیم.
ابتکار گفت: این طرح برای 10 درصد کار تهیه شده که باید توسعه یابد.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: از سازمان ملل انتظار داریم از ما حمایت کند، چون سال ها به دلیل تحریم غیرعادلانه از حمایت های بین المللی و صندوق جهانی محیط زیست (جف) محروم بودیم. از این رو انتظار داریم این مدت را جبران کنند تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، ابتکار تاکید کرد: در تمام مراحل پروژه مشارکت و معیشت مردم در نظر گرفته شده و هیچ مغایرتی با شرایط اقلیمی منطقه و معیشت مردم ندارد.
ابتکار گفت: در چهار استان حوزه این پروژه ظرفیت های دانشگاهی خوبی وجود دارد که باید از آنها برای علمی تر کردن این پروژه استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا