برنامه روسیه برای ارسال انسان به ماه تا 2030

به گزارش ایسنا، سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) خبر داد که مأموریت‌های سرنشین‌دار، پس از احیای برنامه ماه این کشور و با ارسال فضاپیمای بدون سرنشین آغاز خواهند شد.

این اخبار سه سال پس از افشای سندی از سوی این سازمان اعلام شده که از یک سفر سرنشین‌دار به ماه در برنامه‌های خود خبر داده بود.

این نخستین‌بار است که مسکو ضرب‌الاجلی را برای برنامه‌های فضایی تعیین می‌کند و امیدوار است بتواند شکوه اولیه رقابت‌های فضایی را که طی آن توانسته بود در ارسال انسان به مدار زمین از آمریکا پیشی بگیرد، بازیابد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این خواسته بود که آمریکایی‌ها تا سال 2030 به مریخ پرواز کنند.

یک سخنگوی روسکاسموس اظهار کرد: تقریبا در سال 2030 قرار است برنامه‌ها به سوی پروازهای سرنشین‌دار ارتقا یابد.

این سازمان همچنین اعلام کرد که به کار خود با ناسا در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تا سال 2024 ادامه خواهد داد و پس از آن امیدوار است بتواند ایستگاه مداری خود را بسازد. به گفته روسکاسموس، این ایستگاه به روسیه دسترسی تضمینی به کیهان را ارائه خواهد کرد.

مقامات دولت روسیه سال گذشته در پی تیره شدن روابط با آمریکا اظهار کردند که ممکن است به همکاری و سرمایه‌گذاری خود در ایستگاه فضایی تنها تا سال 2020 ادامه دهند. ادامه همکاری فضایی بین مسکو و واشنگتن زمانی حاصل شد که آمریکا صادرات فناوری‌های پیشرفته به روسیه را ممنوع کرد.

صنعت فضایی، پایه رقابت‌های شدید بین روسیه و آمریکا بوده که ریشه آن به زمان جنگ سرد برمی‌گردد. آمریکا و شوروی سابق برای چندین دهه در این رقابت عصر فضا باقیمانده بودند.

یوری گاگارین، فضانورد روسی به عنوان اولین انسان در سال 1961 به فضا رفت و نیل آرمسترانگ آمریکایی نیز در سال 1969 به عنوان اولین انسان به ماه سفر کرد؛ اما با پایان جنگ سرد، این رقابت به همکاری تبدیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا