نظارت غیرتهاجمی بر قند خون با نور مادون‌قرمز دور

در چند سال گذشته گروه‌های تحقیقاتی مختلفی به بررسی امکان اعمال لیزرها بر روی پوست برای اندازه‌گیری سطوح قند خون و پایان دادن به آزمایشات تهاجمی پرداخته‌اند.روش جدید محققان دانشگاه توکیو بی‌ضرر بوده و سطح دقت آن بسیار بالاست.

سایر رویکردهای غیرتهاجمی نظارت بر قند خون شامل استفاده از نور نزدیک مادون قرمز یا میانه مادون قرمز برای اسکن بخشی از بدن هستند. زمانی که گلوکز درون خون، نور را در طول موجهای خاص جذب می‌کند، می‌توان با اندازه‌گیری میزان نور جذب شده، گلوکز موجود در خون را سنجید.

به گفته محققان، نور مادون قرمز نزدیک در زمان استفاده برای این هدف دارای محدودیت‌هایی است زیرا این نور بطور ضعیفی توسط گلوکز جذب شده و همچنین آب، پروتئین و هموگلوبین نیز آن را جذب می‌کنند؛ از این رو دستیابی به یک سنجش دقیق دشوار است.

محققان مدعی هستند که توانسته‌اند با استفاده از نورد مادون قرمز دور بر این مساله فائق آیند.نور مادون قرمز دور با طول موج نزدیک به 10 میکرون با قدرت بیشتر توسط گلوکز جذب نمی‌شود. اما از سوی دیگر این نور تنها تا چند میکرون زیر پوست نفود می‌کند. از این رو محققان برای تشخیص درست سطوح قند خون با استفاده از این روش مجبور شدند روش جدیدی را برای اعمال و سنجش آثار این نور بکار بگیرند.

دستگاه جدید دانشمندان شامل الیاف نوری منعطف و توخالی است که نور مادون قرمز دور را با منشور کوچکی که در انتهای آن متصل است، می‌تاباند. محققان با اعمال آن به درون دهان که تنها یک غشای مخاطی در مقایسه با پوست ضخیم بیرونی، لبهای داخلی را پوشانده، توانستند سطوح قند خون را با کمتر از 20 درصد خطا اندازه‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا، به گفته دانشمندان، این میزان برای استفاده کلینیکی به اندازه کافی دقیق است و ترکیب آن با لیزرهای مادون قرمز دور پیشرفته‌تر می‌تواند به ساخت سیستم‌های غیرتهاجمی نظارت بر قند خون برای مصارف تجاری منجر شود

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا