نیمی از انسان ها در سراسر جهان تا 30 سال آینده بیکار خواهند شد

 به گزارش ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، موشه واردی متخصص علوم کامپیوتر و استاد دانشگاه رایس آمریکا می گوید: بشریت در آستانه بزرگترین چالش تاریخ است و به تدریج به دوره ای می رسد که ماشین ها در بسیاری از کارها از انسان ها بهتر عمل خواهند کرد.وی افزود: در عصر حاضر ساخت هوش مصنوعی شتاب گرفته و همزمان نیروی کار و طبقه متوسط متخصص، رو به اضمحلال می رود و این زمینه ساز افزایش نابرابری درآمدی است.

سال گذشته اندی هالدین، اقتصاددان ارشد بانک انگلیس، تخمین زد که روبات ها نیمی از مشاغل انگلیس معادل پانزده میلیون شغل را در خطر قرار داده است و این 'سومین عصر ماشین' شکاف غنی و فقیر را در دنیا عمیق تر خواهد کرد.
بررسی بانک انگلیس نشان می دهد مشاغل اداری، تولیدی و دفتری و مشاغل کم درآمد بیشتر در معرض خطر قرار دارند اما مشاغل با درآمد متوسط نیز با شتابی روزافزون در معرض خودکارسازی (اتوماسیون) هستند.
در بسیاری از نقاط دنیا حرکت به سمت جایگزینی انسان با روبات آغاز شده است و صنایع همچون صنایع الکترونیک و صنایع هواپیماسازی و شرکت هایی مانند فاکس کان و سامسونگ
با شتاب زیاد به سمت استفاده از روبات ها می روند.
شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز اعلام کرده است که قصد دارد دیگر کارهای 'خطرناک و دشوار' را به انسان نسپرد تا کارکنانش بتوانند بر کارهای با ارزش تر تمرکز کنند.
یک ماه و نیم پیش، در دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در سنگاپور، روباتی با نام نادین به عنوان مسئول پذیرش مشغول کار شد.
نادین، که او را نزدیکترین روبات به انسان می دانند، با پوست نرم و موهای قهوه ای صاف، نه تنها به مراجعان با لبخند خوشامد می گوید و با آنها دست می دهد، بلکه مراجعان گذشته را به یاد می آورد و بر اساس گفتگوهای قبلی می تواند سر صحبت را با آنها باز کند.
نادین برخلاف روبات هایی که تا به حال ساخته شده اند، شخصیت، خلق و خو و احساسات خاص خود را دارد و برحسب شرایط یا موضوع می تواند شاد یا غمگین باشد.
نگرانی از حضور گسترده هوش مصنوعی در زندگی بشر حتی به سازمان ملل رسیده است؛ به گونه ای که سال گذشته نمایندگان گروهی به نام 'جلوی روبات قاتل را بگیرید' در این زمینه با دیپلمات های سازمان ملل ملاقات کردند.
اما مسئله فقط این نیست که روبات ها به زودی از نردبان بالا می روند یا به فضاهای کوچک و تنگ می خزند و تا 10 سال دیگر جای نیروی کار انسان را می گیرند؛ بلکه این چالشی جدید است.
واردی می گوید وضعیت موجود را نباید با انقلاب صنعتی مقایسه کرد، در آن زمان ماشین های پرقدرت جای نیروی جسمی و کاری بشر را گرفتند اما اکنون فقط نیروی بدنی بشر نیست که در معرض تهدید است، هوش و مهارت های شناختی او نیز در رقابت با هوش مصنوعی روز به روز بیشتر میدان را واگذار می کند.
وی یادآوری می کند که در آینده 50 درصد بیکاری در اقتصاد جهانی پیامدهای جدی اجتماعی خواهد داشت و آمریکا را مثال می زند که چگونه پیشرفت فناوری، این کشور را در 50 سال گذشته عمیقا متحول کرده است.
واردی اضافه کرد: از شنیدن اینکه بیکاری این ماه 4.8 درصد کاهش یافته خوشحال می شویم، اما در واقع گزارش های ماهانه اشتغال این واقعیت را مخفی می کند که آمریکا در 35 سال گذشته در بحران اقتصادی بوده است.
وی با اشاره به تحقیقی که در موسسه MIT انجام شده است، گفت: آمریکایی ها با پرکاری تولید ناخالص ملی را همچنان به پیش می برند و حداکثر اشتغال در این کشور در سال 1980اتفاق افتاد اما از آن زمان به بعد متوسط درآمد خانواده ها کاهش یافته است.
به طور کلی این سوال مطرح می شود که اگر بیشتر کارهای انسان را قرار است ماشین ها و روبات ها انجام دهند، انسان ها چه کاری باید انجام دهند؟ آیا فقط می توانند به استراحت و تفریح بپردازند؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا