مجموعه 31جلدی اطلاعات بیماری‌های غیرواگیر در کشور منتشر می‌شود

دکتر فرشاد فرزادفر در گفت‌وگو با ایسنا،با اشاره به تاسیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر در سه سال قبل افزود: در این مرکز که امسال به عنوان مرکز تحقیقاتی برگزیده در بیست و یکمین جشنواره علوم پزشکی رازی معرفی و تقدیر شده چندین پروژه تحقیقاتی در سطح ملی و بین‌المللی در دستور کار داریم.

وی، مطالعه بر روی 290 بیماری غیرواگیر و 68 ریسک فاکتور از سال 1390 تاکنون را از جمله این پروژه‌ها دانست و اظهار داشت: این مطالعه به تفکیک استان و 21 گروه جنسی و سنی در زمینه بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر و سوانح انجام شد که اطلاعات قابل توجهی در زمینه اپیدمیولوژی بیماری‌ها در کشور به دست آوردیم.

فرزادفر ادامه داد: اطلاعات به دست آمده از تحقیقات در قالب 31 جلد کتاب که 30 جلد آن مربوط به اطلاعات استان‌ها و یک جلد آن در سطح ملی است در حال تدوین است که در ابتدای سال 95 این داده‌ها در اختیار تمام سیاستگذاران حوزه سلامت قرار خواهد گرفت.

به گفته وی داده‌های آماری این مطالعات از مرکز آمار، بهشت زهرا و پلیس دریافت شده است.رییس مرکز تحقیقات غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران، کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی (Suport CVD) را از دیگر پروژه‌های این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد که با همکاری دانشگاه آکسفورد در حال اجرا است.

به گفته وی در این مطالعه به جای بررسی ریسک فاکتورها از متدولوژی «ریسک اسکور» (Risk Score) استفاده کردیم و بر اساس موارد خطر در افراد، اقدام به تجویز دارو برای بیماران می‌شود.محقق برگزیده بیست و یکمین جشنواره علوم پزشکی رازی در گروه علوم بالینی و سلامت اضافه کرد: سعی می‌شود برای این بیماران چند دارو که در یک دارو گنجانده شده و از آن به نام «پلی پیل» یاد می‌شود تجویز کنیم که این طرح در دست اجرا است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران از اجرای پروژه تحقیقاتی دیگر با حمایت وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبر داد و اظهار داشت: در این طرح وضعیت سلامتی تمام بهورزان که در کل کشور 33 هزار نفر هستند در دراز مدت مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با استفاده از داده‌های این مطالعات می‌توانیم عوامل پیشگیری کننده از هشت بیماری اصلی سرطان، سکته قلبی، سکته مغزی، آسم، بیماری‌های ریوی و COPD (انسداد ریه)، سوانح و حوادث، بیماری‌های اسکلتی و اختلالات ذهنی را برای بهورزان ارائه دهیم.

فرزادفر با تاکید بر این که مطالعه  روی بهورزان طی مدت 20 سال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اولین فاز این طرح در بهمن ماه جاری در دو استان کردستان و البرز و در سال 95 در کل استان‌ها اجرایی می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا