پاکسازی قطب جنوب از زباله های آلوده به رادیو اکتیو

دولت روسیه و امریکا در جدید ترین اقدام خود در رابطه با پاکسازی و مراقبت از محیط زیست قطب جنوب طرحی مشارکتی در پیش گرفتند . این طرح با عنوان جمع آوری زباله های اتمی از قطب جنوب شناخته می شود که مرتبط با فعالیت های اتمی این کشورها  در منطقه مذکور بوده و در راستای پاکسازی مناطق قطبی از ضایعات و زباله های باقی مانده و مرتبط با این فعالیت ها  به اجرا در می آید .

والری لوکین سرپرست این طرح با اشاره به این موضوع که کشور روسیه تا به اینجا 4 دستگاه از ژنراتورهای ترمو الکتریک رادیو ایزوتوپ و 4 منبع تابش یونی را از این منطقه خارج کرده است ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر قطب جنوب از این دستگاهها و اثرات سوء آن ها پاکسازی شود .

به گفته اعتقاد والری لوکین این دستگاهها که در بین سالهای 1960 تا 1970 میلادی در این منطقه راه اندازی و تجهیز شده و در اموری همچون هواشناسی ، مطالعات ژئوفیزیک و مسائلی از این دست مورد استفاده واقع شده اند، امروزه یک تهدید زیست محیطی محسوب شده و باید اقدامی در رابطه با آن ها انجام شود.

او با بیان اینکه در گذشته نیز تجهیزات از رده خارج فراوانی از مناطق قطبی خارج شده است ، با تشکر از همکاری کشور ایالات متحده در پاکسازی منطقه خاطر نشان کرد که تا پیش از اجرای این طرح، پاکسازی و گذر از این منطقه با چالش های فراوانی رو به رو بود که بخش عمده این مشکلات با همکاری دو کشور مرتفع شده است .

او در ادامه اظهار داشت که مذاکرات متعدد و نزدیکی نیز با دولت های  آلمان و آرژانتین در خصوص جمع آوری تجهیزات از رده خارج اتمی در قطب جنوب انجام شده است و با کمک های این دو کشور این پروژه و اجرای آن  با موفقیت همراه بوده است و این تجهیزات به سازمان هواشناسی و زیست محیطی روسیه انتقال داده شده است .

در پایان آلکساندر فرولوف رییس سرویس فدرال روسیه در حوزه هواشناسی خاطر نشان کرد که روزانه مقادیر زیادی از زباله های صنعتی به غیر از زباله ها و تجهیزات رادیو اکتیوی از قطب جنوب توسط کشتی های روسی از این منطقه خارج می شود . وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در ادامه این روند سازمان مذکور بتواند تا طبق برنامه ای مدون سالانه 300 تن از زباله های این منطقه را پاکسازی کند .

منبع : tass.ru/en/science