مجوز انجام فاز اول آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان پروستات

نانوبیوتکس (NanoBiotex) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانودارو است که در حال حاضر یک محصول در مرحله آزمون بالینی دارد. این نانودارو موسوم به NBTXR3 که برای درمان سرطان پروستات طراحی شده، تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را داراست.
این نانودارو اخیرا موفق به دریافت مجوز لازم برای آغاز اولین مرحله آزمون بالینی شده است. با این تایید سازمان غذا و دارو، این شرکت می‌تواند مقدمات فازهای دو و سه را نیز آماده کند. در فاز اول باید دپارتمان سرطان شناسی از سه مرکز سرطان‌شناسی آمریکا روی کار نظارت داشته باشند.
نانوبیوتیکس قصد دارد از این فناوری برای درمان بیمارانی که در مرحل میانی یا پیشرفته سرطان هستند استفاده کند. این نانودارو به گونه‌ای طراحی شده که قادر است تومور را از بین برده و بیماری را کنترل کند. پروستات دومین سرطان رایج در میان مردان در آمریکا است. از هر هفت نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.
کنترل منطقه‌ای این بیماری کلید درمان سرطان پروستات بوده و مانع از گسترش آن می‌شود. رادیودرمانی تاثیر محدودی روی بیماران دارد. دوز تزریق دارو نقش مهمی در بهبود بیماری دارد به طوری که افزایش دوز دارو انرژی رادیودرمانی می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای تومور را از بین ببرد.
NBTXR3 یک رادیوداروی نانومقیاس است که به سلول‌های سرطانی متصل می شود. با این روش جدید می‌توان دارو را با دوز بالا به صورت اختصاصی وارد سلول سرطانی کرد. لورنت لوی مدیرعامل شرکت نانوبیوتکس می‌گوید: « این تاییدیه FAD مسیر تازه‌ای برای توسعه NBTXR3 باز می‌کند به طوری که می‌توان این دارو را به بازار آمریکا وارد کرد.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،آزمون بالینی روی داروی NBTXR3 در حال حاضر در اروپا و آسیا در حال انجام است. در این آزمون بالینی چند فاکتور بسیار مهم بیماران مورد بررسی قرار می‌گیرد، فاکتورهایی که پیشرفته بودن یا میانه بودن سرطان را در بیماران مشخص می‌کند. تشخیص دقیق وضعیت تومور و مرحله‌ای سرطان در آن قرار دارد در تعیین روش درمانی موثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا