قدم های اولیه ساخت زره نامرئی کننده

ساز و کار این زره هم در کلام بسیار ساده است، کاربرد این پوشش استتار است، اما انگار آنقدر ها هم چیزی را پنهان نمی کند!
یعنی به جای نامرئی کردن به دنبال همرنگ شدن با محیط پیرامون دارد، درست مانند آفتاب پرست، که با حس شرایط خطرناک همرنگ محیطی که در آن قرار دادر می شود.
حالا محققان چینی روی بدنه زره پوشی کار می کنند که بتواند با همین ساز و کار، تقریبا به طور کامل کسی که آن را می پوشد نامرئی کند.
محققان دانشگاه ووهان یک روبات آفتاب پرست ساختند و آن را با پنل های پلاسمونی پوشاندند. رنگ صفحه زمینه با حسگر های نوری تشخیص داده می شود و پنل ها رنگشان را طوری تغییر می دهند تا با پس زمینه همرنگ شوند.
همانطور که در ژورنال ای سی اس نانو (ACS nano) بیان شده، این پنل ها از ورق های شیشه ساخته شده اند. در این ورق های توری، سوراخ هایی با مساحت ۵۰ نانومتر وجود دارد. محققان این ورق ها را با طلا پوشش دادند به طوری که برجستگی های بسیار ریز گنبدی شکل روی سوراخ ها ایجاد شد. پس از پوشش دهی دوباره با طلا، پوشش دهی با ژل الکترولیتی از جنس یون های نقره انجام شد. با برخورد نور به صفحه نهایی حاصل از عملیات مذکور، پلاسمون ها یا گروهی از الکترون ها منتشر می شوند و نوری که باید بازتاب داده شود تعیین می گردد.
اگر پنل ها به میدان الکتریکی متصل باشند، می توانند رنگ های مختلفی را نشان دهند. تعداد رنگ ها به تعداد یون های نقره چسبیده به لایه طلا بستگی دارد.
طبق اظهار دانشمندانی که این تحقیق تحت نظر آن ها انجام می شود، روبات می تواند تنها رنگ های اصلی را به خود بگیرد؛ امابه زودی می توان راهی برای تولید رنگ های دیگر نیز پیدا کرد. آن ها امیدوارند که در نهایت این تکنولوژی را به زرهی تبدیل کنند که کاربرد نظامی داشته باشد یا حتی افراد بتوانند آن را به تن کنند.

منبع:علمنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا