نقش آلاینده‌ها در ابتلا به پارکینسون

 دکتر احمد چیت ساز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اختلالات حرکتی به دو دسته تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در افراد بیش از 60 سال یک درصد مبتلا به پارکینسون می‌شوند که با پیشرفت بیماری تا حدودی درمان آنها با مشکل مواجه می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عوارض ناشی از دارو و پیشرفت بیماری در بیماران پارکینسون می‌طلبید تا یک درمانگاه تخصصی برای آنها ایجاد شود، اضافه کرد: خوشبختانهDBS هم اکنون در استان‌های شیراز و تهران راه‌اندازی شده و امید می‌رود در استان اصفهان نیز راه‌اندازی شود.

چیت‌ساز با اشاره به اینکه انجام DBS در درمانگاه نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی است، تصریح کرد: در این صورت عوارض تزریق در بیماران کمتر می‌شود و در صورتی که بیماران به صورت کلاسیک درمان شوند، بسیاری از مشکلات آنها مانند راه رفتن آنها حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته بیماران به دلیل نبود امکانات، درمان مناسبی برای آنها انجام نمی‌شد، گفت: این بیماری در هر دو جنس مرد و زن یکسان است، اما در مردان کمی بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده و در دهه 50 سالگی افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، اضافه کرد: ممکن است پارکینسون از نوع زودرس باشد و در سنین کمتر از 50 سالگی مانند 40 سالگی نیز اتفاق افتد و نوعی از آن ارثی است.

وی با بیان اینکه محیط و وجود سموم کشاورزی و البته آلاینده نقش اساسی در ابتلا به پارکینسون دارند، افزود: علاوه بر محیط، ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به پارکینسون دارد.

چیت ساز با بیان اینکه ممکن است بیمار علاوه بر ابتلا به پارکینسون به آلزایمر نیز مبتلا شود، ادامه داد: هر چه سن بیمار بالا می‌رود آلزایمر نیز افزایش می‌یابد.

در ادامه مهری سالاری، عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سن شیوع بیماری پارکینسون کاهش یافته است، اظهار کرد: پارکینسون منجر به اختلال حافظه نیز می‌شود. علاوه بر اینکه سیستم حرکتی را درگیر می‌کند، سیستم حافظه را نیز درگیر می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه تمام بیماران مبتلا به پارکینسون جراحی نمی‌شوند و جراحی اغلب به دلیل عوارض بیماری است، گفت: درمان اصلی بیماران در بیشتر مواقع دارویی است و تعداد کمی از مبتلایان نیازمند DBS هستند.

سالاری با بیان اینکه امکان انجام DBS در مطب وجود ندارد و باید حتما در درمانگاه پیگیری شود، تصریح کرد: بسیاری از بیماران به دلیل درمان نادرست مانند کم و زیاد دادن دارو دچار عوارض می‌شوند.

وی با بیان اینکه سفتی عضلات و افزایش حرکت از جمله علایم پارکینسون است، ادامه داد: 90درصد ابتلا به این بیماری بدون علت است و با مرگ سلول‌های عصبی آغاز و پیشرفت می‌کند. 10 تا 20 درصد علت این بیماری نیز خانوادگی و ژنتیکی است که حتی ممکن است در سن پایین نیز فرد مبتلا شود.

عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: تنها راه‌هایی که از نظر علمی ثابت شده و کمک بسیاری به بهبود بیماران می‌کند، تعدیل رژیم غذایی، مصرف کمتر مواد پروتئینی و چرب و پر کالری و مصرف سبزیجات و میوه جات است.

سالاری با اشاره به اینکه داشتن فعالیت فیزیکی مداوم در طول زندگی از جمله راهکارهای مفید در پیشگیری از این بیماری است، ادامه داد: تاکنون اطلاعات حدود 90 بیمار مبتلا به پارکینسون در درمانگاه ثبت شده است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بعد از آلزایمر دومین بیماری دگرگونی سیستم عصبی پارکینسون است، اضافه کرد: رسیدگی به این دسته از بیماران به دلایل مختلف مانند تحریم داروها و بالا بودن هزینه‌های درمانی چندان مفید واقع نشده است. رسیدگی به وضعیت بهبودی بیماران پارکینسون نیازمند وجود یک سیستم درمان تخصصی است. برای اینکه بتوانیم به صورت علمی بیماران را شناسایی کنیم، تصمیم گرفتیم درمانگاه تخصصی پارکینسون که در واقع اولین درمانگاه تخصصی در اصفهان است را در دو بیمارستان الزهرا و کاشانی راه‌اندازی کنیم.

در ادامه محمد رضا نجفی، مدیرگروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی کلینیک اختلالات حرکتی در بیمارستان الزهرا (س)، اظهار کرد: اختلالات حرکتی یک گروه از بیماری‌های سیستم عصبی است که بیماران مبتلا به آن نیازمند خدمات درمانی ویژه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه درمان این بیماران به عهده متخصصان مغز و اعصاب است، افزود: این دسته از بیماری‌ها جزء بیماری‌های متنوعی است که علایم گسترده‌ای دارد و با شیوع قابل ملاحظه‌ای، طیف وسیعی از گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی یک درمانگاه در بیمارستان در زمینه اختلالات حرکتی تصریح کرد: خوشبختانه این درمانگاه در بیمارستان الزهرا و کاشانی اصفهان راه‌اندازی شده است و ثبت اطلاعات بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی، تشکیل پرونده برای آنها و پیگیری بیماری به صورت علمی از جمله خدماتی است که در این درمانگاه‌ها انجام می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه اختلالات حرکتی انواع فراوانی دارد، تصریح کرد: دو دسته از انواع اختلالات عبارت است از پر حرکتی و کم حرکتی که در نوع پر حرکتی شاهد لرزش در بیماران هستیم و شاخص‌ترین اختلال کم حرکتی، بیماری پارکینسون است که در میانسالی آغاز و سیر پیش رونده‌ای دارد و منجر به ناتوانی حرکتی بیماران می‌شود.

وی به اهداف راه‌اندازی درمانگاه اشاره کرد و ادامه داد: ارایه خدمات درمانی به روز، پیگیری و تهیه داروها و تزریق‌هایی که در بیماران صورت می‌گیرد مانند تزریق سم بتولیسم از جمله اهداف است.

وی هزینه های درمانی این دسته بیماران را بالا دانست و ادامه داد: با ثبت نام در این درمانگاه بیماران مشمول طرح تعرفه نظام سلامت می‌شوند و تزریق سم بتولیسم با حداقل هزینه، برای آنها انجام می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه یکی از خدمات نوین درمانی برای بیماران تعبیه محرک‌های عمقی مغز است، تصریح کرد: در آینده چشم اندازمان این است که تعبیه محرک‌های عمقی مغز یا DBS را با یک تیم تخصصی در درمانگاه راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه توانبخشی بیماران پارکینسون از اهمیت بسیاری برخوردار است، اضافه کرد: انجام تست‌های آزمایشگاهی، وجود کارشناسان تغذیه، روانشناس، روانپزشکان و پزشکان بیماری‌های داخلی در جهت رفع مشکلات روحی و روانی بیماران مبتلا به پارکینسون مفید است.

مدیر گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به همان اندازه که بیماری ام اس در جوانان ناتوان کننده است پارکینسون نیز در میانسالان ناتوان کننده است، گفت: این دسته از بیماران به لحاظ قدرت بدنی در وضعیت مناسبی به سر می‌برند، اما به علت سفتی عضلات نمی‌توانند کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهند.

نجفی با بیان اینکه افراد مبتلا به پارکینسون در انجام حرکات وابسته هستند، افزود: در بیمار هیچ فلجی مشاهده نمی‌شود و علایم آنها با بیماران سکته‌ای متفاوت است، اما در انجام کارهای روزمره مانند حمام رفتن، غذا خوردن یا شانه کردن سر و به طور کلی کارهای اولیه ناتوان هستند به نوعی که کیفیت زندگی آنها پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه انجام حرکات توانبخشی و گفتار درمانی برای بیماران مبتلا مفید است، گفت: انجام این دسته اقدامات گامی موثر در بهبود وضعیت بیماران است.

به گزارش ایسنا،این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه اغلب علت لرزش دست یا اختلال حرکتی در میانسالی را کهولت و پیری می‌دانند، ادامه داد: علت بیشتر این اختلالات ابتلا به بیماری پارکینسون است و شخص بیمار از آن آگاه نیست. اختلالات اشخاص میانسال به معنای از کار افتادگی و کهولت سن نیست، بلکه گاهی ممکن است به بیماری پارکینسون مبتلا شده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا