دنیا در آستانه ریشه‌کن‌شدن یک بیماری خطرناک

سال گذشته میلادی فقط 22 مورد از بیماری کرم گینه گزارش شد و بر اساس اعلام مرکز کارتر در امریکا بین سال‌های 2014 و 2015 حدود 83 درصد افت در تعداد موارد گزارش‌شده مشاهده شد.

ایالات متحده در سال 1986 ماموریت خود برای ریشه‌کن‌کردن این بیماری را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون تلاشی بین‌المللی برای رسیدن به این هدف صورت گرفته است.

با ظهور خطر بیماری زیکا و شیوع ابولا در غرب افریقا، پایان بیماری کرم گینه می‌تواند یادآور این نکته باشد که بیماری‌های پیچیده را می‌توان شکست داد.

 

کرم گینه که Dracunculiasis نیز نامیده می‌شود توسط مگس‌های آبی ریزی منتقل می‌شود که در آب راکد زندگی می‌کنند.

زمانی که شخصی آب آلوده به این کرم را می‌نوشد، لارو این حشره وارد بدن وی می‌شود و به شکل کرم‌های به طول یک متر رشد می‌کند. پس از گذشت یک سال، کرم راه خود را به سطح پوست باز کرده و موجب ظهور تاول می‌شود. گرچه کرم گینه کشنده نیست، ناتوان‌کننده و بی‌نهایت دردآور است و می‌تواند افراد را از عملکرد روزانه و کاریشان باز دارد.

پیش‌تر تخمین زده می‌شد بیماری کرم گینه سالانه 3.5 میلیون نفر را در 21 کشور آسیایی و افریقایی مبتلا می‌کند، اما امروزه این بیماری فقط در  جنوب سودان، اتیوپی، مالی و چاد وجود دارد.

انتظار می‌رود سال جاری میلادی در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، هیچ نمونه‌ای از این بیماری مشاهده نشود. در این صورت، کرم گینه دومین بیماری خواهد بود که ریشه‌کن خواهد شد. مرض ابله به طور رسمی اوایل دهه 1980 ریشه کن شد و همچنین دنیا در آستانه ریشه‌کن‌کردن فلج اطفال قرار دارد.

نیک هورد، وزیر توسعه بین‌المللی انگلستان، اعلام کرده ریشه‌کن‌کردن این بیماری یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها در ارتباط با بهداشت عمومی خواهد بود.

با ظهور خطر بیماری زیکا و شیوع ابولا در غرب افریقا، پایان بیماری کرم گینه می‌تواند یادآور این نکته باشد که بیماری‌های پیچیده را می‌توان شکست داد.

 

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا