وقتی یخچال خانه شما به بقالی محل ایمیل می‌زند!

دکتر علی اکبر جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، اینترنت اشیا را ارتباط اشیا با یکدیگر دانست و افزود: تاکنون انسان ارتباط‌گر میان اشیا بوده است ولی با ظهور اینترنت اشیا، اجسام می‌توانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی با تاکید بر این که با این فناوری ارتباط شیء با شیء برقرار می‌شود، ادامه داد: این فناوری، مثلا یخچال را قادر می‌سازد که نیازهای غذایی خانه را به نزدیکترین سوپرمارکت اعلام کند و یا انسان از طریق اجسام، امور مربوط به منزل را مدیریت کند.

جلالی با بیان این که سامانه اینترنت اشیا در دانشگاه علم و صنعت راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: شهر هوشمند از جمله بخش‌های این سامانه است که امکان روشن و خاموش کردن لامپ‌های شهری و کنترل ترافیک را به صورت هوشمندانه فراهم می‌کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده برق دانشگاه علم و صنعت، E-health را از دیگر بخش‌های این سامانه دانست و افزود: از این طریق فرد بیمار با پزشک معالج خود در تماس است تا در مواقع ضروری راهنمایی‌های پزشکی را دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: هر چند که این فناوری لوکس به نظر می‌رسد ولی با توجه به 4.5 میلیون فارغ التحصیل بیکار، توسعه این فناوری می‌تواند به توسعه اشتغال در کشور منجر شود؛ چراکه امروزه توسعه اشتغال با روش‌های سنتی ممکن نیست بلکه این امر در گرو توسعه فناوری است.

مجری طرح اینترنت اشیاء در دانشگاه علم و صنعت با اشاره به وجود 50 میلیارد شیء مختلف در دنیا، گفت: ایجاد ارتباط میان این تعداد اشیا نیاز به 50 میلیارد سنسور دارد که تولید این تعداد سنسور می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی را مرتفع کند.

وی با تاکید بر ضرورت حضور قدرتمند ایران در حوزه اینترنت اشیاء تاکید کرد: در زمینه توسعه اینترنت به دلایل فرهنگی چنان عقب ماندیم که ایران جزو کشورهای عقب مانده در حوزه استفاده و کاربرد اینترنت قرار گرفت و امروزه به جای آن که بتوانیم از قابلیت‌های اینترنت بهره برداری کنیم، آن را به ابزاری تفریحی و آزار دهنده تنزل داده ایم.

جلالی با اشاره به کم رنگ شدن نقش انسان‌ها در حوزه صنعت گفت: این فناوری در آینده می‌تواند در بخش‌های صنعتی کاربردهای وسیعی داشته باشد.

معاون پژوهشی پژوهشکده برق دانشگاه علم و صنعت با بیان این که پروژه اینترنت اشیا با همکاری بخش خصوصی در دانشگاه علم و صنعت پیاده سازی شد، افزود: قیمت نرم افزارهای مورد استفاده در این سامانه 5 میلیون دلار است که این اعتبارات در اختیار دانشگاه نبود ولی با همکاری بخش خصوصی و با تلفیق سرمایه بخش خصوصی و دانش دانشگاهی این سامانه را پیاده سازی کردیم.

وی این سامانه را دارای جنبه‌های آموزشی و پژوهشی و در عین حال اجرایی عنوان کرد که در این راستا مذاکراتی برای اجرای شهر هوشمند در شهر مشهد در حال انجام است.مجری طرح اینترنت اشیاء در دانشگاه علم و صنعت از انجام مذاکرات با شرکت ملی گاز برای کاربردی کردن اینترنت اشیاء در این شرکت خبر داد و گفت: تست‌های این طرح‌ها در دانشگاه انجام شده و برای اجرا به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا بتواند اشتغال‌زایی را در کشور فراهم کند.

 اینترنت اشیا (Internet of Things) که به آن IOT می‌گویند به شبکه‌ای از اشیا گفته می‌شود که با استفاده از اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بر اساس چندین تحلیل اقتصادی پیش بینی می‌شود که IOT سهم زیادی در رشد اقتصادی در یک دهه آینده خواهد داشت. ارزش بازار اینترنت اشیا در حال حاضر دو تریلیون دلار برآورد می‌شود که این میزان 5 تا 10 سال آینده به 4 تا 11 تریلیون دلار خواهد رسید.

این فناوری در بخش‌هایی چون انرژی، کشاورزی، بهداشت و درمان و حمل و نقل کاربرد دارد و موجب افزایش راندمان تولید، مصرف منابع و کاهش تاثیرات مخرب بر محیط زیست، ارسال اطلاعات و علائم حیاتی بیمار به مرکز کنترل و یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل و کنترل بهینه نور شهری و ترافیک می‌شود.

کارشناسان، هرچند که اینترنت اشیا را به دلیل ماهیت انقلابی که دارد مورد ستایش قرار می‌دهند ولی به دلیل چالش‌های فنی و سیاستگذاری که در مقابل این فناوری قرار دارد، آینده روشنی برای آن متصور نیستند. این فناوری علاوه بر آن که با چالش امنیت و حریم خصوصی مواجه است، موضوع محدودیت آدرس‌های اینترنتی نیز از چالش‌های جدی آن به شمار می‌رود.

در حال حاضر از Internet Protocol Version 4 به طور وسیع برای این امر استفاده می‌شود که این سیستم حداکثر می‌تواند حدود چهار میلیارد آدرس را پشتیبانی کند در حالی که کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تا سال 2020 تعداد اشیایی که در قالب اینترنت اشیا به طور همزمان به اینترنت متصل می‌شوند به 25 تا 50 میلیارد شیء برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا