10 فناوری محبوب در دنیای دیجیتال

 در حقیقت یکی از مهم‌ترین پیامدهای فناوری، تغییر در روند انجام کارهای مختلف است، اما جای نگرانی نیست. ورود هر فناوری جدیدی در زندگی بشر با ایجاد فرصت‌هایی همراه است که می‌تواند یک فرصت شغلی باشد. در ادامه 10 فناوری کاربردی و محبوب در میان کاربران دنیای دیجیتال که در سال‌های اخیر بیشتر اثرگذاری را در روند زندگی بشر امروز داشته است مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1- پست الکترونیک

پست الکترونیک یا همان ایمیل در مقایسه بسیار ارزان‌تر از ارسال نامه از طریق روش‌های سنتی پست است. فقط کافی است کلید ارسال را فشار دهید. این روزها حتی کارت‌های دعوت و تبریک هم دیجیتال شده است. بیش از 90 درصد افرادی که در گروه‌های سنی بزرگسال قرار می‌گیرند ایمیل اختصاصی دارند. امروزه در سایه این فناوری ارسال نامه‌های پستی به روش سنتی تقریبا رو به فراموشی است. حتی بسیاری از مکاتبات اداری از طریق ایمیل انجام می‌شود و ایمیل توانسته است به عنوان پل ارتباطی در ایجاد ارتباط بین ارائه‌دهندگان خدمات و متقاضیان دریافت این خدمات نقش بسیار مهمی داشته باشد. البته باید پذیرفت در سال‌های اخیر امکان ارسال پیام‌های نوشتاری، ارتباط افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های اجتماعی موجب شده است حجم مکاتباتی که از طریق پست الکترونیک انجام می‌شود نیز به نسبت گذشته به مراتب کاهش پیدا کند.

2- شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها ارتباط بین افراد، بلکه به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین افراد را نیز متحول کرده است. بر این اساس به کمک این فناوری کاربران می‌توانند براحتی متن، لینک، تصویر یا فیلم مورد نظرشان را با گروه‌های دوستان و آشنایان به اشتراک گذارند. در میان بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این خدمات جایگزین تماس‌های تلفنی، خدمات ارسال پیام متنی و حتی ارتباط حضوری افراد شده است. یکی از مهم‌ترین پیامدهای نامطلوب این فناوری کمرنگ شدن ارتباطات اجتماعی در بین افراد است. در حقیقت ارتباطات اجتماعی بین افراد رنگ مجازی به خود گرفته است. گاهی داستان‌ها و خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که شایعه‌ای بیش نیست. رسانه‌های دیداری و نوشتاری و خبرگزاری‌ها با ورود به این شبکه‌ها می‌توانند راهنمای مورد اطمینانی برای تشخیص خبرهای واقعی از خبرهای نادرست و غیرواقعی باشند.

3- سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و موسیقی

این روزها بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای شبکه‌های تلویزیونی از طریق امکان پخش آنلاین اینترنتی از طریق سرویس‌های اختصاصی در نظر گرفته شده برای این کار که تحت عنوان Stream از آن نام برده می‌شود به تماشای فیلم مورد علاقه خود نشسته یا موسیقی مورد علاقه‌شان را بشنوند. بعضی از این سرویس‌ها به پخش آنلاین فیلم و بعضی دیگر به پخش آنلاین موسیقی اختصاص دارد. برای استفاده از این امکان فقط کافی است اپلیکیشن اختصاصی در نظر گرفته شده برای استفاده از این خدمات را روی تلویزیون هوشمند، دستگاه پخش دی.وی.دی، کنسول بازی، رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند خود نصب کنید.

4- کتابخوان‌ها

کتابخوان‌ها ابزاری هستند که از آنها به طور اختصاصی برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. بر این اساس تردیدی نیست کتاب‌های الکترونیک به رقیبی جدی برای کتاب‌های چاپی تبدیل شود. با داشتن یک کتابخوان می‌توانید صدها کتاب همراه خود داشته باشید. از کتابخانه، کتاب‌های الکترونیک به امانت بگیرید یا حتی با استفاده از این فناوری روزنامه یا مجله بخوانید. بعضی کتابخوان‌ها به شما این امکان را می‌دهد همزمان با خواندن کتاب، متن صوتی آن را بشنوید. این روزها می‌توانید اپلیکیشن‌های کتابخوان را روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها نصب و از امکانات آنها استفاده کنید. اگرچه بعضی افراد هنوز خواندن کتاب‌های چاپی را ترجیح می‌دهند.

5- گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند حجم زیادی از اطلاعات مورد نیازشان را همیشه همراه داشته باشند یا در حقیقت ابزاری برای دستیابی آسان‌تر به این اطلاعات هستند. گوشی‌های هوشمند فقط ابزاری برای برقراری تماس‌های تلفنی نیستند بلکه می‌توانند بسیاری از نیازهای روزمره شما را پاسخگو باشند. با استفاده از نسل جدید گوشی‌های تلفن همراه می‌توانید بازی‌های رایانه‌ای را تجربه کنید، در اینترنت جستجو کنید، موسیقی گوش کنید، نشانی مورد نظرتان را با استفاده از نقشه یا راهنما به راحتی پیدا کنید و خلاصه این که گوشی‌های امروزی به ابزارهایی همه کاره تبدیل شده‌اند. حتی با داشتن یک گوشی هوشمند، دیگر به دوربین عکاسی و فیلمبرداری هم نیاز ندارید. بسیاری از کاربران به جای رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. حتی می‌توان از آنها به عنوان ابزار کنترل از راه دور برای بسیاری از ابزارهای هوشمندی که در خانه وجود دارد هم استفاده کرد. محبوبیت گوشی‌های هوشمند در میان کاربران به اندازه‌ای بوده است که از سال 2007 فروش گوشی‌های هوشمند در مقایسه با فروش انواع لپ‌تاپ‌ها بیشتر شده است.

6- پرداخت‌های آنلاین

این روزها اپلیکیشن‌ها و خدمات مختلفی در اختیار کاربران قرار گرفته است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی پرداخت و دریافت باشد. امکان سفارش کالا به روش مجازی یا به عبارتی خرید‌های آنلاین و پرداخت صورتحساب خرید به کمک کارت‌های اعتباری، تبلت یا گوشی هوشمند شما را به یک فروشگاه مجازی تبدیل کرده است. حتی در بعضی از رستوران‌ها می‌توانید از تبلت یا گوشی هوشمند خود برای سفارش غذا استفاده کنید و صورتحساب رستوران را نیز با استفاده از خدمات پرداخت آنلاین پرداخت کنید. با وجود این فناوری دیگر مجبور نیستید مدت زمان زیادی در صف‌های طولانی منتظر بمانید. اگرچه عده‌ای بر این باورند این فناوری به از دست دادن شغل بسیاری از افرادی منجر می‌شود که پیش از این در این حوزه‌ها فعالیت داشته‌اند، اما حقیقت این است که ماهیت شغل این افراد تغییر می‌کند و به مرور شکل جدیدی پیدا خواهد کرد.

7- ایستگاه‌های پرداخت خودکار

حتما تاکنون برای شما هم پیش آمده است که برای خرید به فروشگاه بزرگی مراجعه کنید و پس از پر شدن چرخ‌های خرید مدت زمان زیادی در صف‌های طولانی منتظر باشید تا صورتحساب خریدهای شما محاسبه شود. این روزها در بعضی فروشگاه‌های بزرگ ایستگاه‌هایی به شکل اتاقک‌های کوچک طراحی شده که به اسکنر مجهز است. این اسکنر بارکد اجناسی که خریده‌اید را اسکن می‌کند و بر این اساس صورتحساب خرید شما تهیه می‌شود. پس از عبور از کنار کارتخوان‌هایی که در این اتاقک‌ها نصب شده است مبلغ قابل پرداخت از کارت اعتباری که همراه دارید کسر می‌شود. یکی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی صاحبان فروشگاه‌ها این است که این فناوری موجب افزایش احتمال سرقت از فروشگاه می‌شود. اگرچه این کار سرعت انجام کارهای مختلف در این فروشگاه‌ها را تسهیل می‌کند. به نظر می‌رسد در نظر گرفتن موضوع امنیتی در طراحی این سیستم‌ها می‌تواند نگرانی این افراد را برطرف کند.

8- ابزارهای پوشیدنی

امروزه در بازار ابزارهای پوشیدنی مختلفی با هدف حفظ تناسب اندام و سلامت افراد وجود دارد. این ابزارها مدت زمان پیاده روی، تعداد قدم‌هایی که برمی دارید، مسافت طی شده و میزان کالری که در بدن سوزانده می‌شود را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. علاوه بر این می‌تواند شدت ضربان قلب، میزان فشار خون و الگوی خواب افراد را نیز تحت کنترل قرار دهد. این اطلاعات با پزشک معالج به اشتراک گذاشته می‌شود و به این ترتیب کاربر می‌تواند به طور دائمی تحت نظر پزشک یا یک مرکز درمانی باشد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند به اپلیکیشن‌هایی برای این کار مجهز هستند. البته استفاده از این فناوری خالی از اشکال نیست و گاهی با محدودیت‌هایی همراه است.

9- پردازش ابری

هر ابری از مجموعه‌ای از رایانه‌های قوی تحت عنوان سرور تشکیل شده است که این رایانه‌ها در مراکز داده مستقر هستند. هر کاربر می‌تواند از طریق مرورگرهایی که روی رایانه شخصی خود نصب می‌کند به سرویس‌های پردازش ابری دسترسی داشته باشد. به این ترتیب کاربر می‌تواند با هزینه کمتری از این خدمات بهره مند شود. سرویس‌های پردازش ابری بسیار متنوع است و طیف وسیعی از خدمات از ذخیره اطلاعات تا سرویس‌های نرم‌افزاری را شامل می‌شود. بسیاری از سرویس‌ها مانند پست الکترونیک یا بسیاری از خدمات نرم‌افزاری مانند مجموعه نرم‌افزارهای Office یا ذخیره عکس،مدارک یا فیلم مبتنی بر خدمات پردازش ابری است. در بسیاری از گوشی‌های هوشمند این امکان وجود دارد که اطلاعات و داده‌های موردنیاز را در یک حساب کاربری ابری ذخیره کنید تا به این ترتیب هیچ گاه این اطلاعات را از دست ندهید و بتوانید از طریق هر ابزار دیگری به آنها دسترسی داشته باشید.

10- شبکه جهانی اینترنت

بسیاری از فناوری‌هایی که به آن اشاره شد مدیون اینترنت است و بدون اینترنت اساسا معنی و مفهومی ندارد. دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات از طریق مرورگرهای اینترنتی و موتورهای جستجو و همچنین ابزارهای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ابزارهای ارتباطی در سایه اینترنت رنگ می‌گیرد. همه جنبه‌های زندگی بشر از تجارت و تحصیل تا گردشگری و بانکداری تحت تاثیر اینترنت با مطرح شدن مفهوم جدیدی تحت عنوان اینترنت اشیا به مجموعه متنوعی از ابزارهای مختلف دسترسی خواهیم داشت که می‌تواند به روش بی‌سیم اطلاعات و داده‌هایی را منتقل کند. به این ترتیب این فناوری‌ها می‌تواند رویای زندگی در خانه‌های هوشمند را تحقق بخشد. در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم به لطف اینترنت اشیا لوازم خانگی مختلف و ابزارهای نظارتی را زمانی که خانه نیستیم به کمک گوشی تلفن همراه تحت کنترل قرار دهیم. محققان بر این باورند برای امکاناتی که از طریق اینترنت به زندگی ما قدم می‌گذارد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا