کشف گونه جدید انسان منقرض شده

مطالعات جدید دانشمندان منجر به کشف دو نمونه جدید از انگشت و دندان آسیاب از چهار گونه از انسان های موسوم به هوموینین ها که حدودا 2 میلیون سال گذشته در جنوب قاره آفریقا زندگی می کردند شده است. بر اساس اظهارات دانشمندان، هوموینین ها شاخه ای از انسان های اولیه محسوب می شوند  که از آن ها به عنوان حیواناتی نام برده میشود که در طول سالیان متمادی به انسان های کنونی تغییر شکل یافته اند .

بررسی های انجام شده روی شکل اندازه و برش سطحی روی دندان های کشف شده در این سایت نشان دهنده قدمت این فسیل ها است و بر اساس آزمایش های انجام شده تعیین سن مشخص شد که با توجه به یافتن ابزار سنگی در کنار آن ها به 2 میلیون و 180 هزار سال پیش باز می گردد.

دکتر دومینیک استراتفورد استاد دانشگاه در رشته باستان شناسی و جغرافیا ومدیر گروه تحقیقاتی غارهای استرک فونتین می گوید : در کناراین دو نمونه فسیل ، ابزار های سنگی اولیه یافت شده اند که این موضوع نشان دهنده استفاده آن ها از این ابزارها است . موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که انسان های فوق که جدیدا کشف شده اند ، دارای ویژگی هایی هستند که به  پرسش های زیادی درباره روند تکامل بشر پاسخ خواهد داد.

در یکی از این فسیل ها سایز بزرگ انگشت اشاره نسبت به دیگر نمونه های کشف شده، بسیار قابل توجه است. وی در ادامه با بیان این که اندازه این انگشت منحصر به فرد ترین مورد یافت شده در بین نمونه های مشابه است تاکید کرد که  پژوهشگران باید در این رابطه مطالعات بیشتری را انجام دهند.

نمونه به دست آمده دیگر در این محوطه ؛ فسیل دندان آسیابی است که شباهت های قابل توجهی به گونه های هومو هابیلیس دارد . اگر چه به گفته دکتر استرانتفورد مطالعه و مقایسه بیشتر و دقیق تری برای تفسیر و بررسی این دندان و ویژکی های آن مورد نیاز است.

حفاری های انجام شده در این منطقه بخشی از فعالیت هایی است که اکتشافات جدید را در این غارهای  باستانی شامل می شود. قدمت غار های یاد شده بالغ بر 3 میلیون و 600 هزار سال است که به طول 5 کیلومتر با رسوبات فسیلی پر شده است . با این حال مقدار کمی حفاری سیستماتیک در این منطقه طی مدت 80 سال گذشته انجام شده است .

منبع : wits.ac.za