اهمیت بالای رفتار گروهی ماهیان نوزاد برای بقا

در تحقیق جدیدی که به واسطه محققان دانشگاه میامی انجام گرفته است این نتیجه به دست آمده است که ماهی های نوزاد زمانی که باهم در یک گروه قرار می گیرند سریع تر، مستقیم تر و در جهت خاصی حرکت می کنند.

نتایج حاکی از این بود که این ماهی ها زمانی که در گروه ها قرار می گرفتند به میزان 15 درصد مستقیم تر حرکت کرده و سرعت حرکات آنها نیز 7 درصد بیش تر از زمانی بود که در گروه ها نبودند.

تیم تحقیقاتی به بررسی حرکات فردی و گروهی گونه ای ازدوشیزه ماهی ها به نام Chromis atripectoralis پرداختند. نتایج حاکی از این بود که این ماهی ها زمانی که در گروه ها قرار می گرفتند به میزان 15 درصد مستقیم تر حرکت کرده و سرعت حرکات آنها نیز 7 درصد بیش تر از زمانی بود که در گروه ها نبودند.

کلر پاریس (Claire Paris) به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد که: «به علاوه، مشاهدات ما نشان داد که گرایشات گروهی حاصل پویایی های گروه های ساده بودند نه وجود راهبران ماهر در آنها.» این نتایج می تواند به طیف گسترده ای از موجودات زنده یا حتی سیستم ها جهت یاب خودکار تعمیم داده شود.

تصور می شد که رفتار گروهی ماهی های بالغ برای کاهش خطر شکار و تشخیص بهتر مواد غذایی سودمند باشد. با این حال این اولین تحقیقی است که محققان در آن به مشاهده رفتار های گرایشی ماهی ها در مرحله لاروایی پرداخته اند. تیم تحقیقاتی پاریس در مطالعات آینده خود قرار است تا به بررسی مکانیزم های دخیل در گرایشات گروهی لاروا ها بپردازند. همچنین این که آیا ماهی ها بلافاصله پس از بیرون آمدن از تخم به زندگی گروهی روی می آورند یا خیر یکی از سوالات اصلی است که پاریس و همکارانش به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند.

منبع: sciencedaily

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا