ساخت صفحه لمسی حساس با شبکه‌ای از نانوسیم‌ها

امروز بیشتر ادوات الکترونیکی پیرامون ما مجهز به صفحات لمسی هستند. تمامی این صفحات لمسی نیاز به الکترود شفاف دارند، ورقه‌ای شیشه‌ای که با یک پوشش الگودار از جنس مواد رسانا روکش‌دهی شده است. این پوشش امکان شناسایی اثر بخورد انگشت ما را با شیشه فراهم می‌کند.
اخیرا محققان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به ساخت الکترود شفافی شدند که در آن شبکه‌هایی از جنس نقره و طلا وجود دارد. این شبکه روی سطح شیشه قرار گرفته است. نانودیواره‌های این شبکه به قدری نازک هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. این اولین باری است که محققان موفق به ساخت نانودیواره‌هایی این چنینی با استفاده از چاپ سه بعدی شدند.
این الکترودها رسانایی بالاتر و شفافیت بیشتری نسبت به همتایان اکسید قلع ایندیم خود دارند، در حال حاضر از اکسید قلع ایندیم به عنوان ماده استاندارد در ساخت صفحات لمسی استفاده می‌کنند. این محصول جدید هم شفافیت بالاتر و هم کیفیت بهتری دارد. از آنجایی که این ماده هدایت بالاتری دارد بنابراین حساسیت لمسی در آن بیشتر و کار با محصول نهایی سریع‌تر است.
پاتریک رونر از محققان این پروژه می‌گوید: « اکسید قلع ایندیم الکترود شفافی است اما هدایت آن متوسط است.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،برای افزایش رسانایی این الکترود، محققان از طلا و نقره در آن استفاده کردند. از آنجایی این فلزات شفاف نیستند آنها این مواد را به صورت شبکه‌ای در آوردند. پهنای این شبکه‌ها بین 80 تا 500 نانومتر بوده که تقریبا برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.برای ساخت این شبکه، محققان از روش چاپی استفاده کردند که سه سال قبل توسط خود آنها ابداع شده بود. این روش جوهرافشان الکتروهیدرودینامیکی می‌تواند نانوذرات موجود در جوهر را برای ایجاد الگو مورد استفاده قرار دهد.قطره خارج شده از نوک سوزن تقریبا 10 برابر کوچکتر از حفره سوزن است بنابراین می‌توان ساختارهای بسیار کوچک ایجاد کرد.