سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه ریزگردهای خوزستان پنهان کاری نمی کند

به گزارش ایرنا، سعید متصدی یکشنبه در سمینار علمی بررسی پیامدهای روانی و اجتماعی ریزگردهای خوزستان در اهواز، افزود: اگر به معنای واقعی، مشارکت مردم در کاهش مشکلات زیست محیطی و کمتر شدن تاثیر گرد و غبارها بر زندگی مردم را خواستاریم، اطلاع رسانی باید دقیق و شفاف باشد.

وی با بیان اینکه اطلاعات پایش آلودگی هوای اهواز از سوی 20 دستگاه اندازه گیری می شود، اظهار کرد: هدف مسوولان محیط زیست کشور و استان، حفظ منابع طبیعی و سلامت مردم است و برای رسیدن به این هدف نیز ارائه اطلاعات کافی به مردم برای همراه شدن اقشار جامعه برای حفظ محیط زیست لازم است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همزمان با پاییز امسال برای کاهش آلودگی هوای اهواز، 31 هزار بشکه از تولیدات میدان نفتی اهواز 3 کاهش یافت و مجوزهای چند واحد صنعتی در شهرک های صنعتی نیز لغو شد.

وی در خصوص وضعیت رودخانه کارون نیز گفت: به دلیل مشکلات این حوزه، از مهر ماه سال قبل تاکنون هیچ گونه مجوزی برای برداشت آب از سرشاخه های کارون داده نشده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تالاب هورالعظیم اظهار کرد: بر اساس ارزیابی های زیست محیطی اکتشاف و استخراج نفت در این تالاب باید در درون آب انجام می شد، ولی به دلیل سوء مدیریت در سال های گذشته این تالاب خشک شده است.

متصدی افزود: به دلیل خشک شدن بخش هایی از تالاب هورالعظیم، وزات نفت موظف شده که 44 کالورت 9 متری در این تالاب ایجاد کند که تاکنون 24 کالورت احداث شده است.

وی به تشکیل ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبارها اشاره و بیان کرد: برای حل مشکلات تاکنون دو نشست با مسوولان عراقی در این کشور برگزار شده که با توجه به مشکلات فعلی عراق نمی توان انتظار داشت حل مسایل زیست محیطی از اولویت های این کشور باشد.

متصدی با تاکید بر مشارکت تمام دستگاه های مسئول برای کاهش تاثیرات ریزگردها، گفت: رفع مشکل گرد و غبار در خوزستان به زمان نیاز دارد و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به حل این مشکل نخواهد بود.

وی افزود: در قانون اساسی ذکر شده که حفظ محیط زیست وظیفه ای همگانی است اما در سال های گذشته شاهد بوده ایم که برخی از تخریب ها صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سامانه نظارتی محیط زیست باید به سامانه مدیریتی تبدیل شود، اظهار کرد: در موضوعات زیست محیطی اجرای قوانین زمانی موثر است که بازدارنده باشد و تخلفات دیگر تکرار نشود .

متصدی همچنین از تدوین سند ملی مقابله با گرد و غبار در این سازمان خبر داد و گفت:دولت مصمم است تا این مشکل را در استان خوزستان حل کند و برای این مساله نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است .

بروز پدیده گرد و غبار در استان خوزستان در ماه گذشته با غلظت بیش از 10 هزار میکروگرم موجب شد تا سازمان حفاظت محیط زیست همایش سالانه مدیران محیط زیست کشور را به مدت دو روز در اهواز برگزار کند.

روز نخست این همایش با حضور مسوولان استانی و سازمان حفاظت محیط زیست با بازدید از تالاب های استان و برگزاری کارگروه هایی برگزار شد و دومین و آخرین روز آن امروز نیز به بازدید مدیران سازمان حفاظت محیط زیست از برخی پروژه های صنعتی اختصاص داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا