گزارش ویدئویی از نخستین بیهوشی در عمل جراحی

بر اساس گفته پروفسور آدولفو ونتورینی (Adolfo Venturini) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بوینس آیرس (Buenos Aires) ، فیلم عمل جراحی توسط Eugenio Py زمانی ساخته شده بود که هنوز مدت زمان زیادی از اختراع تصویر متحرک و پایه‌ گذاری اولین نمایش عمومی در سالن نمایش سینما به شکل امروزی نگذشته بود . لازم به ذکر است که تصویر متحرک و پایه‌ گذاری اولین نمایش عمومی توسط برادران لومیر  با نام های اوئیس نیکلاس لومیر (Louis Nicolas Lumière)  و اوئیس ژوان لومیر (Louis Jean Lumière)  ابداع شده بود .

پروفسور آدولفو ونتورینی که مدیر موزه و کتابخانه تاریخی انجمن بیهوشی ، بی حسی و ری انیمیشن بوینس آیرس (Historical Library of the Association of Anesthesia, Analgesia and Reanimation of Buenos Aires) نیز بوده در این رابطه توضیح می دهد که فیلم ساخته شده در سال 1899 میلادی نشان می دهد که یک بیمار مرد مورد عمل جراحی برداشت یکی از ریه ها قرار گرفته است . این عمل جراحی در بیمارستان Clínicas در بوینس آیرس انجام گرفته بود .

این جراحی توسط جراح آرژانتینی الخاندرو پوساداس (Alejandro Posadas) 1870- 1902 انجام شده و دانشجویان پزشکی نیز دستیاران او در عمل بودند . در این فیلم نشان داده می شود که یکی از این دستیاران مسئول بیهوشی بیمار بوده و داروی بیهوشی را از یک بطری به ماسک که بر صورت بیمار قرار گرفته بود ، می چکاند . نام این دستیار رودولفو سانتیاگو روسکاتاگلیتا (Rodolfo Santiago Roccatagliata) بوده است .

پروفسور ونتورینی اظهار داشت که این احتمال وجود دارد که بیهوشی با کلوروفرم و یک ماسک دستی ” مخروط کلروفرم ” (chloroform cone) انجام گرفته باشد . او در ادامه توضیح می دهد : این ماسک دست ساز به طور گسترده ای در کشورهای قاره امریکا (New World) مورد استفاده قرار می گرفت . در همین دوره زمانی در امریکا ، افسران جوان خانه جراحی و دانشجویان پزشکی  ، از مخروط بیهوشی مشابهی استفاده می کردند که از پارچه های متنوع در اطراف یک قطعه کاغذ سفت یا مقوا به صورت پوسته مخروطی ساخته می شد .

حداقل یک فیلم دیگری نیز وجود دارد که عمل جراحی اولیه با بیهوشی را نشان می دهد اما در حال حاضر هیچ نسخه کپی از آن وجود ندارد . بر اساس اظهارات پروفسور ونتورینی ، شرکت ساخت ادیسون (Edison Manufacturing Company) تولید کننده این فیلم بوده است . عنوان اصلی این فیلم هنوز به صورت راز بر همگان پوشیده است چرا که عنوان های مختلفی را برای آن ذکر کرده اند . برخی از این عناوین عبارت اند از : ” در صندلی دندانپزشک ” ( In the Dentist’s Chair) ، ” دکتر کولتون ” (Dr. Colton) و یا ” صحنه  دندانپزشک ” (Dentist Scene) .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا