تغییر سبک تغذیه، راه حلی برای معضل کمبود آب

سیناپرس: منابع محدود آبی در جهان موجب شده توجه به مساله امنیت غذایی بشر از اهمیت بیشتری برخوردار شود. افزایش جمعیت و نیز تغییرات اقلیمی در جهان می تواند موجب افزایش فشار بر منبع محدود آب شود. یافتن راه حلی برای خروج از این بحران و یا کاستن از پیامدهای ناخوشایند آن، مساله ای مهم است که در دستور کار بسیاری از موسسات پژوهشی دنیا قرار گرفته است.

 

در این میان گروهی از پژوهشگران دانشگاه آلتو ایالات متحده در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که تغییر سبک غذایی در کنار اقدامات دیگری نظیر کاهش اتلاف مواد غذایی می تواند راه حلی موثر برای مشکل امنیت غذایی در آینده باشد. در این مطالعه، اثرات ناشی از کاهش تدریجی مصرف گوشت و در عوض جایگزینی سبک تغذیه درست برای جبران پروتئین و چربی مورد نیاز از منابع دیگر مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه که به تازگی منتشر شده، نخستین تحلیل جامع در سطح بین المللی است که به مساله تغییر سبک تغذیه ای در کشورهای مختلف و تاثیر آن بر منابع مختلف آبی پرداخته است.

 

 

منابع غذایی برای جمعیت رو به رشد جهان

جمعیت جهان در سال 2050 از مرز 9 میلیارد نفر می گذرد و به این ترتیب، 2 میلیارد نفر بر تعداد جمعیت کنونی جهان افزوده می شود. کاهش محصولات حیوانی در سفره غذایی مردم جهان می تواند مصرف منابع آب باران و سایر نزولات جوی را تا 21 درصد و نیز آب مورد استفاده در کشاورزی را تا 14 درصد کاهش دهد. به کلامی دیگر، تغییر سبک تغذیه به مصرف بیشتر غذاهای گیاهی می تواند راه حلی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز جمعیتی که در آینده به تعداد ساکنین زمین اضافه می شود باشد. البته آب صرفه جویی شده از این طریق به شیوه یکسانی توزیع نمی شود و میزان این صرفه جویی در کشورهای مختلف متفاوت است.

 

تفاوت های منطقه ای

مطالعه دانشمندان دانشگاه آلتو نشان می دهد تغییر سبک تغذیه در مناطق مختلف دنیا، تاثیر متفاوتی بر منابع آبی خواهد داشت. مصرف کمتر گوشت و مصرف بیشتر منابع گیاهی در آمریکای لاتین، اروپا، آسیای مرکزی و شرقی و نیز جنوب آفریقا موجب کاهش قابل مصرف آب می شود. برای نمونه کاهش مصرف گوشت در فنلاند موجب کاهش 530 لیتری مصرف آب نزولات جوی به ازای هر نفر در سال می شود، حال آنکه مصرف آب کشاورزی 50 لیتر افزایش خواهد یافت. همچنین در خاورمیانه، آمریکای شمالی، استرالیا و اقیانوسیه، مصرف بیشتر مواد غذایی گیاهی موجب کاهش قابل توجه در مصرف آب کشاورزی می شود. در مقابل در آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا، تغییر سبک تغذیه ای مردم میزان آب مصرفی را تغییر نمی دهد.

 

http://phys.org/news/2014-08-diet-solution.html

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا