تولید بتن سبز با کیفیت توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان

رضا محبی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: این بتن سبز با استفاده از سرباره (ضایعات) کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان تولید شده است. بتن سبز قبلاً در کشورهای دیگر تولید شده؛ اما نه با کیفیت سرباره ذوب‌آهن اصفهان. زیرا هر سرباره‌ای کیفیت و ویژگی‌های خاص خود را دارد و در واقع سرباره ذوب‌آهن اصفهان این محصول را منحصر به فرد می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های بتن سبز در مقایسه با بتن‌های معمولی توضیح داد: در بتن سبز به جای سیمان از سرباره استفاده شده است. این بتن مقاومت بهتری دارد، همچنین در مقایسه با بتن معمولی از دوام بالایی در برابر مواد شیمیایی، اسیدی و محیط‌های خورنده برخوردار است.

پژوهشگر سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه تولید سیمان حدود هفت درصد از آلایندگی دی اکسید کربن (CO2) کل دنیا را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: این مساله گرمایش زمین را به دنبال داشته، اما بتن سبز می‌تواند جایگزین مناسبی برای بتن معمولی باشد. این بتن در فرایند تولید هیچ آلودگی و آلاینده وارد محیط نمی‌کند.

محبی با بیان اینکه از معضلات ذوب‌آهن اصفهان انباشت سرباره‌ها و ضایعات کوره‌هاست که فضای بسیاری اشغال می‌کند و هزینه‌بر است، خاطرنشان کرد: بتن سبز از این سرباره‌ها تولید و منجر به توسعه پایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف این نیست که تولید سیمان را متوقف کنیم، تصریح کرد: هدف ما این است که سهمی از بازار را به خود اختصاص دهیم و در کنارش تولید سیمان هم کم شود، همچنین ویژگی‌هایی که بتن معمولی ندارد را در قالب بتن سبز ارائه کنیم.پژوهشگر سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه بتن‌های معمولی باید یک روز در قالب و در فرایند عمل‌آوری بمانند، خاطرنشان کرد: در مقابل، بتن سبز صرف دو ساعت قابل استفاده است و نیاز به عمل‌آوری ندارد، بنابراین از دیگر مزایای بتن سبز این است که فرایند تولید را سرعت بخشیده و هزینه‌های عمل‌آوری را کاهش می‌دهد.

محبی با بیان اینکه این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است، تصریح کرد: ما با طرح بتن سبز به عنوان شرکت دانش‌بنیان وارد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شدیم و در مراحل اولیه هستیم. پذیرش اولیه و داوری صورت گرفته و برای تولید انبوه این محصول نیازمند حمایت مالی هستیم.

وی با اشاره به اهمیت بازار برای تولید انبوه محصول تاکید کرد: مشکل اصلی این است که سیمان معمولی جایگاه خود را در میان مردم و مصرف‌کنندگان پیدا کرده و جا انداختن بتن سبز و به دست آوردن بازار سخت است.

پژوهشگر سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: بتن در شهرداری‌ها برای فعالیت‌های عمرانی استفاده بسیاری دارد و اگر دولت و شهرداری‌ها از بتن سبز استفاده و حمایت کنند، تبلیغ خوبی هم از نظر بحث‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار و هم از تولیدات و محصولات دانش‌بنیان خواهد بود.

محبی با اشاره به سال تولید اولیه محصول اضافه کرد: تولید اولیه در سال 92 توسط دکتر کیاچهر به‌فرنیا، استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، محمد شجاعی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته راه و ترابری دانشگاه صنعتی اصفهان، محمد تیموری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سازه دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان و رضا محبی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا