اتمام فاز طراحی مفهومی ماهواره زلزله شناسی آیات تا دو ماه آینده

 محمدحسن انتظاری در مورد روند اجرایی پروژه ماهواره آیات اظهار کرد: بعد از اینکه پرتاب ماهواره مصباح عملا متوقف شد، ادامه کار ماهواره آیات را به طور جدی تر از سر گرفتیم.وی در مورد کارکرد این ماهواره تخصصی توضیح داد: کره زمین در زمان قبل و هنگام وقوع زلزله، یک سری امواج الکترومغناطیسی از خود متصاعد می کند که موجب تغییراتی در یونسفر زمین می شود و ماهواره آیات با استفاده از همین تغییرات، کار پیش بینی زلزله را انجام می دهد.

انتظاری ادامه داد: ماهواره زلزله شناسی آیات، در ارتفاع پایین از کره زمین (لایه یونسفر) قرار می گیرد، تغییرات لایه یونسفر و همچنین امواج دریافتی از زمین را سنجش می کند و بر اساس این اطلاعات، اعلام می کند که وضعیت غیرعادی در آستانه وقوع است و نسبت به وقوع زلزله هشدار می دهد.
وی بیان داشت: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی بر مبنای تجربیات حاصل از طراحی و ساخت ماهواره مصباح و با همان تیم کارشناسی، فاز مطالعاتی ماهواره آیات را به انجام رسانده و فاز طراحی مفهومی آن که از حدود یک سال قبل شروع شده، حدود یک تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.
به گفته معاون نوآوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، طراحی و ساخت ماهواره آیات، یک پروژه سه ساله است که یک سال آن سپری شده است.
وی با بیان اینکه اعتبارات ماهواره آیات در کمیته های تخصصی شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) به تصویب رسیده است، ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات لازم، اجرای این پروژه کلان، سرعت و شتاب بیشتری گیرد.
پروژه ماهواره ای زلزله شناسی آیات یکی از طرح های کلان ملی و مصوب شورای عالی عتف است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از جمله حامیان آن است.
به گزارش ایرنا، این ماهواره تخصصی در ارتفاع پایین پرواز می کند و با راه اندازی آن می توان زلزله را قبل از وقوع و با مشاهده تاثیرات آن در روی بیوسفر زمین (لایه ای از کره زمین که در آن زندگی وجود دارد) پیش بینی کرد که با توجه به زلزله خیز بودن ایران اهمیت زیادی برای کشور ما خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا