بیوباتری جدید برای تولید انرژی از انواع زیست توده

زیست توده یکی از منابع بسیار مهم در میان شیوه های تجدیدپذیر تولید انرژی است. در این شیوه مواد آلی به وسیله فرآیندهای تخمیر و یا توسط باکتری های غیرهوازی تجزیه می شوند. این شیوه برای محیط زیست ضرری به همراه نداشته و هزینه تولید انرژی با استفاده از آن نیز بسیار پایین است.

با این حال این شیوه یک عیب اصلی دارد و آن هم اینکه نیروگاه های تولید انرژی از زیست توده ها فقط مواد آلی محدودی را مورد ساتفاده قرار می دهند.

خوشبختانه پروهی از پژوهشگران موسسه فرانهوفر در آلمان توانستند با ساخت نوعی نیروگاه زیست توده ای که توانایی بهره گیری از انواع زیرتوده ها را دارد، این مساله را حل کنند. موادی نظیر پسماندهای زیستی صنایع، لجن پساب ها، کاه، پوسته درختان و نیز کود حیوانی همگی حزو موادی هستند که می توانند در این نیروگاه مصرف شده و از آنها انرژی و یا مواد دیگری تولید شود.

عملکرد این نیروگاه به این شکل است که ابتدا مواد خام از طریق لوله ای وارد محفظه بدون هوا شده و سپس در آنجا در یک استوانه به چرخش در می آیند. این مواد گرم شده و به این ترتیب به خاسکتر و گازهای فرّار تجزیه می شوند. سپس این گازها تصفیه شده و جمع آوری می شوند. همچنین بخشی از این گازها در محلول آب و روغن با کیفیت قرار می گیرند.

محصولات نهایی این نیروگاه می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. از این روغن می توان به عنوان سوخت کشتی یا هواپیما بهره گرفت. همچنین گاز آن برای تولید برق بکار خواهد رفت. خاکستر به وجود آمده نیز می تواند به عنوان کود مصرف شود.

از آنجا که این نیروگاه بسیار انعطاف پذیر است و می تواند مواد گوناگونی را در خود بپذیرد، بهره گیری از نمونه کوچک تر آن هزینه اقتصادی چندانی ندارد. از آنجا که بعدها می توان این نیروگاه های کوچک را گسترش داد و بزرگ تر کرد، استفاده از آن بسیار مقرون به صرف است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا