ساخت دقیق ترین ساعت جهان

فیزیکدانان در آلمان موفق به ساخت دقیق ترین ساعت کره زمین شده اند. این ساعت نسل جدیدی از ساعت های اتمی است که با دقت و صحت بسیار و با استفاده از حرکات یون ایتربیم زمان را نشان می دهد.این ساعت که با نام ساعت تک یونی نوری خوانده می شود به وسیله اندازه گیری فرکانس ارتعاشی یون های ایتربیم در هنگام نوسان آنها بین دو سطح انرژی متفاوت کار می کند.

لازم به ذکر است که این نوسانات در حدود صدها تریلیون بار در ثانیه اتفاق می افتد. این یون ها در داخل شبکه ای نوری از پرتوهای لیزری به دام افتاده اند و دانشمندان از اندازه گیری میزان نوسانات آنها در هر ثانیه برای امکان اندازه گیری زمان این ساعت استفاده کرده اند. به این ترتیب این ساعت در چندین میلیارد سال آینده حتی یک ثانیه را نیز از دست نخواهد داد.

تا قبل از ساخت این ساعت، دقیق ترین ساعت ها، ساعت های اتمی سزیم بودند. این ساعت ها شامل یک اونگ اتمی بودند که به وسیله تشعشع مایکروویو تحریک می شدند. با استفاده از این ساعت ها تعریف رسمی ثانیه ایجاد شد.

بر اساس دقیق ترین ساعت سزیمی دنیا، یک ثانیه در واقع مدت زمانی است در آن اتم سزیم در حالت پایه ۹۱۹۲۶۳۱۷۷۰ بار نوسان می‌کند. با این حال با ایجاد چنین ساعت هایی که 100 برابر دقیق تر از ساعت های سزیم نام برده شده است، نیاز است تا دانشمندان تعریف خود را از ثانیه تغییر داده و بر اساس دقت ساعت های یاد شده دقیق تر کنند.