تولید پسماند در روزهای پایانی سال حدود 20 درصد افزایش می یابد

حسن پسندیده  در گفت و گو با ایرنا افزود: به لحاظ سنت دیرینه خانه تکانی در میان خانواده های ایرانی، در روزهای پایانی سال شاهد افزایش پسماند هستیم که از تنوع زیادی نیز برخودار هستند.

وی ادامه داد: معمولا برای عید، افراد در صدد نو کردن وسایل خانه هستند ، از این رو ممکن است کالاهایی که به عنوان پسماند مطرح می شوند، ظرفیت بازگشتن به اقتصاد را داشته باشند بنابراین تفکیک آنها از مبدا از اهمیت زیادی برخوردار است.

پسندیده افزود: با توجه به اقتصاد مقاومتی می توان با برنامه ریزی و فرهنگ سازی، زباله ها را از منزل تفکیک تا شهرداری به عنوان متولی جمع آوری ، آنها را دوباره به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: می توان با برنامه ریزی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد که در این میان زیرساخت های مدیریتی و مشارکت مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

براساس یک آمار در تهران روزانه حدود 8 هزار تن پسماند و حدود 60 هزار تن نیز نخاله ساختمانی تولید می شود که میزان زیادی از آنها قابل بازیافت هستند.

بررسی ها نشان می دهد هر فرد تهرانی به طور متوسط سالانه 6 برابر وزن خود زباله تولید می کند، همین اطلاعات نشان می دهد متوسط سرانه زباله تولید شده در شهر تهران 320 کیلوگرم و ارزش روزانه زباله تولید شده در شهر تهران 1800 میلیون ریال است.

سرانه تولید روزانه زباله در جهان 250 تا 300 گرم است که در ایران 600 گرم و در شمال تهران 1200 گرم است.

البته سرانه تولید زباله در مناطق مختلف شهرداری تهران طی یک دوره یک ساله به ازای هر نفر از 21کیلوگرم در مناطق شهر تهران تا 883 گیلوگرم در منطقه 20 بوده است. به طور کلی در مناطق مرکزی شهر تهران، به ویژه در منطقه 20 که فعالیت عمده تجاری در آن صورت می گیرد، بالاترین تولید زباله را دارد.

زباله شامل پسماندهای خانگی، صنعتی ، کشاورزی و بیمارستانی است که هر کدام از درجه اهمیت خاصی برخوردار هستند .البته پس مانده های غذایی مهمترین زباله است، زیرا از یک سو به دلیل تخمیر و فساد سریع، بوی نامطبوع تولید کرده و محل مناسبی برای رشد و تکثیر مگس و سایر حشرات و جوندگان است. این زباله از سوی دیگر به دلیل قابلیت تهیه کود از آن (کمپوست) حایز اهمیت است. میزان پسماندهای فساد پذیر در زباله های شهری ایران بین ۳۵ تا ۷۶ درصد گزارش شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا