سختگیری والدین، دلیل تداوم اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) معمولاً در گذر زمان و در طی فرآیند رشد کودک کمرنگ شده و به تدریج از بین می‌رود. با این وجود، این اختلال در برخی کودکان همچنان پایدار بوده و از شدت آن کاسته نمی‌شود. در این میان، مطالعه‌ای جدید گویای آن است که سختگیری والدین، یکی از اصلی‌ترین عوامل پایداری این اختلال به شمار می‌رود.

در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی 388 کودک دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و نیز 127 کودک فاقد این اختلال و نیز خانواده‌های آنها در بازه‌ای سه ساله پرداختند. 69 درصد از کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی پسر بودند. محققان در طی دوره سه ساله مطالعه، تغییرات ایجاد شده در نشانگان اختلال نقص توجه و بیش فعالی و نیز میزان سختگیری و انتقاد والدین نسبت به این کودکان را مورد ارزیابی قرار دادند.

در واقع از والدین خواسته شد تا در مورد رابطه خود با فرزندشان به مدت 5 دقیقه صحبت کنند. فایل صوتی این صحبت سپس توسط یک کارشناس مورد ارزیابی قرار گرفت تا میزان انتقاد والدین از کودک و سختگیری آنها نسبت به فرزندشان امتیازدهی شود. این کار سه بار در طی این پژوهش به انجام رسید.

بررسی داده‌ها نشان داد احتمال تداوم اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکانی که پدر و مادر سختگیری داشتند، بیشتر از سایر کودکان بود.

این پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که علاوه بر شیوه‌های مداخله‌ای، بهبود سبک فرزندپروری نیز می‌تواند به تسریع در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان کمک کند.

این مطالعه به تازگی در نشریه Journal of Abnormal Psychology منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جعفری رودپشت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا