استفاده از تکنولوژی روز برای تولید اقتصادی انرژی های نو

نادر فریدونی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری کشور در بحث انرژی های نو، اظهار کرد: امروز دیگر باید از تمرکز بر انرژی های فسیلی و تجدیدناپذیر فاصله بگیریم و به سمت انرژی های نوی تجدیدپذیر برویم. انرژی هایی که میزان آلایندگی آنها بسیار کمتر از انرژی های فسیلی است ضمن اینکه همه جا در دسترس هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: حتما باید در لایحه برنامه ششم توسعه و در بودجه 95 توجه خوبی نسبت به سرمایه گذاری روی انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی زمین گرمایی، انرژی آبی، انرژی زیست توده و حتی در حوزه انرژی هسته ای انجام دهیم. چراکه منابع انرژی های فسیلی یک حد و ظرفیت مشخص دارد که این ظرفیت متعلق به همه نسل های دیروز و امروز و فرداست. پس باید این انرژی برای آیندگان هم در حد و سهم خود حفظ شود. اما آن انرژی که در همه عصرها و نسل ها، می توان بر استمرار آن تاکید و سرمایه گذاری کرد، همین انرژی های نو است که در کشور ما تا به حال سهم خوبی از سبد انرژی نداشته است. انشاالله با سرمایه گذاری آینده بتوانیم این سهم را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تدابیری اندیشیده شده تا با افزایش تولید نفت، سرمایه گذاری روی انرژی های نو کاهش نیابد؟ گفت: اگر صحبت از افزایش ظرفیت تولید انرژی های فسیلی مثل نفت از سوی وزارت نفت مطرح می شود، به این دلیل است که ما بتوانیم در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشیم وگرنه بحث انرژی های نو فعلا در حد مصارف داخلی است. ما اگر بتوانیم درصد قابل توجهی از مصارف داخلی خود را با انرژی های نو تامین کنیم، این ظرفیت برای ما ایجاد می شود که در زمینه صادرات نفت و فرآوری آن در پالایشگاه های داخلی برای دستیابی به ارزش افزوده بیشتر، سرمایه گذاری کنیم.

فریدونی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پیشنهاد شما برای تولید اقتصادی تر انرژی های نو به مسوولان وزارت نیرو چیست؟ تصریح کرد: نکته اول اینکه ما باید دامنه استخراج و بهره وری از انرژی های نو را در اقصی نقاط کشور گسترش دهیم که از نظر جغرافیایی پتانسیل های لازم را داریم. نکته دوم این است که به تکنولوژی روز دست یابیم تا با تولید علم و دانش متناسب با نحوه استخراج و بهره گیری از انرژی های نو، میزان هزینه ها را پایین بیاوریم و آن را اقتصادی تر کنیم. نکته سوم هم انجام سرمایه گذاری لازم برای ورود به عرصه استفاده از انرژی های نو است که تا به حال میزان اعتباراتی که در بودجه های سنوات گذشته برای این کار داشتیم بسیار ناچیز بوده است.

ما باید دامنه استخراج و بهره وری از انرژی های نو را در اقصی نقاط کشور گسترش دهیم که از نظر جغرافیایی پتانسیل های لازم را داریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا در بودجه سنوات آینده میزان سرمایه گذاری بر روی این انرژی ها افزایش خواهد یافت. اگر نگاه کنید می بینید که در بودجه 94 نسبت به بودجه 93 افزایش داشتیم و در بودجه 95 این افزایش محسوس تر خواهد بود.

وی با تاکید بر پتانسیل بسیار بالای مناطق مختلف ایران برای بهره برداری از انرژی های نو، یادآور شد: مناطق مختلف کشور ما اعم از گرمسیری و سردسیری پتانسیل خوبی برای استفاده از انرژی های نو دارند. مناطقی مثل استان های بوشهر، فارس، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و… در زمینه انرژی های خورشیدی و استان های شمالی، غربی و شمال شرقی کشور در زمینه انرژی بادی از پتانسیل بالایی برخوردارند. در مورد انرژی زمین گرمایی هم بسیاری از مناطق کشور مستعد هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا