رویکرد صرفا فیزیکی مانع توسعه واقعی در کشور شده است

 معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از اینکه رویکرد صرفا فیزیکی مانع از توسعه واقعی در کشور شده است گفت: این رویکرد سبب شده تا مثلا در کشور پالایشگاه و نیروگاه احداث شود اما از آثار سوء محیط زیستی آن در نظر گرفته نشود. به همین دلیل صرفا توسعه فیزیکی داشته ایم که آن هم البته به ندرت با توسعه تکنولوژی همراه بوده است  دکتر سورنا ستاری روز یکشنبه درمراسم گرامیداشت روز جهانی آینده در محل فرهنگستان علوم ایران افزود: وقتی صحبت از اشتغال می شود کسی به دنبال راه اندازی شرکت و فعالیت در بخش خصوصی نمی رود و این یکی از مشکلات کشور است.

وی با طرح این سوال که چرا صرفا در دانشگاه ها به کمیت و اعطای مدرک دانشگاهی توجه شده است؟ گفت: چرا پژوهشکده ها و آزمایشگاه های دولتی تنها به تکنولوژی روز تجهیز شده اند و مورد استفاده قرار نمی گیرند.

ستاری اظهارکرد: متاسفانه شاهد هستیم که در صنعت نقت کشور یک تکنولوژی 34 بار خریداری شده است ، چرا مشکلات کشور را از طریق تحقیق و پژوهش هایی که تجاری سازی شود رفع نمی کنیم.

وی با طرح سوال های دیگری با این مضمون که چرا وزارتخانه های ما به جای راهبری کارهای پژوهشی ، خود وارد امور پژوهشی شده اند ، چرا دستگاه های اجرایی در دولت به جای پاروز زنی ، سکان دار شده اند، نتیجه گرفت : این درحالی است که آینده کشور جز با دانش،عقل و کار قابل ساختن نیست.

معاون علمی ریاست جمهوری ادامه داد: نبود مشتری بزرگترین مشکل پژوهش کشور است متاسفانه کارهای پژوهشی در کشور انجام می شود که مشتری ندارد، پژوهش اگر مرز دانشی هم باشد باید مشتری داشته باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه در دانشگاه ها یک تا دو سال از وقت دانشجو بر اثر برخی پروژه های پژوهشی گرفته می شود که در نهایت به یک مقاله آی.اس.آی تبدل می شود.

ستاری افزود: بودجه پژوهشی یک تا سه درصد به دستگاه ها این اجازه را داد که ساختمان های زیبا و آزمایشگاه های مدرن بدون استفاده ایجاد کنند، در حالیکه پژوهشگاه های دولتی قرار بود مسایل صنعتی کشور را حل کنند و نه اینکه دانشجو تربیت کنند و مقاله ارائه دهند.

ستاری یادآور شد: برای پژوهش های مرز دانشی باید گرنت دولتی پرداخت شود واز طریق دادن گرنت دولتی نمی توان کار تجاری انجام داد.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه های دفاع و هسته ای کارهای موفقی انجام شده است، این موفقیت به دلیل این است که قرارنبود درحوزه دفاع کار تجاری انجام شود و همین طور در حوزه هسته ای با رویکرد تجاری فعالیت و کار انجام شده است و خوشبختانه در هر دو حوزه توانستیم موفقیت کسب نماییم.

وی تاکید کرد: باید دانش های اشتباهی که در گذشته داشتیم اصلاح شود ، باید فرهنگ پژوهشی را در کشور تغییر دهیم ، باید از عقل و دانش در رفع مشکلات کشورمانند کم آبی استفاده کنیم.

در این مراسم معاون تجاری سازی معاونت علمی ، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری و رییس فرهنگستان علوم ایران نیز حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا