همپای افزایش تعدد و کمیت رسانه در کشور، کیفیت افزایش پیدا نکرده است

چراکه اگر بخواهیم از لحاظ کمی ادعا کنیم که پیشرفت کرده ایم، ادعایمان درست است. اما نکته ای که وجود دارد این است که همپای تعدد و کمیت کیفیت افزایش پیدا نکرده است.

دکتر صدیقه ببران ،استاد علوم ارتباطات و مدیر گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با تکثر رسانه ای به عنوان یکی از مولفه های توسعه فرهنگی گفت: در بحث توسعه فرهنگی یکی از مولفه ها حضور رسانه هاست که دو وجه برای آن وجود دارد. یکی اینکه رسانه میزان شفافیت و مردم سالاری را افزایش می دهد چراکه اساسا وظیفه رسانه این است که به عنوان پل ارتباطی میان حاکمیت و مردم عمل کرده و شفافیت و پاسخگویی را در جامعه تضمین کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، در حوزه توسعه فرهنگی قطعا می تواند به علت ایجاد امکان دسترسی همگان به اطلاعات و تنویر افکار عمومی در حوزه توسعه فرهنگی موثر واقع شود. حال اگر تعداد این رسانه ها افزایش پیدا کند، قطعا می تواند به عنوان یکی از مولفه های حوزه توسعه فرهنگی به لحاظ کمی در نظر گرفته شود.

ببران اظهار کرد: اما اینکه آیا تعدد رسانه ها و نشریات می تواند به تنهایی و به جهت کمیت تضمین کننده تکثر رسانه ای در جامعه باشد؛ این همان موضوعی است که محل بحث است. چراکه اگر بخواهیم از لحاظ کمی ادعا کنیم که پیشرفت کرده ایم، ادعایمان درست است. اما نکته ای که وجود دارد این است که همپای تعدد و کمیت کیفیت افزایش پیدا نکرده است.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: اینجاست که باید بگوییم توسعه فرهنگی لزوما به کمیت رسانه ها وابسته نیست. البته کمیت مهم بوده و عنصر لازم است اما کافی نیست و رسانه ها باید متوجه باشند که در کنار این کمیت عنصر کیفیت را هم لحاظ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رسانه ها در کشور ما تکصدایی هستند عنوان کرد: به هیچ وجه نمی توانیم بگوییم تمامی رسانه ها در کشور تنها یک صدای واحد را منعکس می کنند. اما به هرحال یکسری رسانه هایی وجود دارند که صدای قالب را انعکاس می دهند.

ببران اضافه کرد: ضمن اینکه رسانه های ما کیفیت لازم را ندارند و شاید همین موضوع تک صدایی بودن در عرصه رسانه ای و ارتباطات کشور را تشدید می کند. البته اگر منظور از رسانه صدا و سیما باشد باید بگوییم بله؛ در سازمان صدا و سیمای کشورمان به دلیل اینکه بخش خصوصی نتوانسته به آن وارد شود تک صدایی بودن را به وضوح مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: اما نمی توان انکار کرد که روزنامه های متعدد با دیدگاه های مختلف در کشور چاپ می شوند و این نشاندهنده این است که در حوزه مکتوب تعدد افکار و عقاید وجود دارد و این نکته مهمی است.

در حوزه رسانه از بعد حرفه ای تلاش چندانی نکردیم، ضمن اینکه در حوزه فنی و تکنولوژیکی و ابزارهای ارتباطی نیز توفیق زیادی نداریم

ببران در ادامه ضمن برشمردن مشکلاتی که فضای رسانه ای کشور را از تکثر دور می کند، گفت: در بحث کیفیت باید بیشتر به مهارت های حرفه ای اصحاب رسانه و خبرنگاران بپردازیم تا به محدودیت ها و خط قرمزهای حاکمیتی. چراکه در فضای رسانه ای کشور هرکس به خودش اجازه می دهد برای اینکه وارد یک حوزه تبلیغاتی و… شود اقدام به راه اندازی یک رسانه کند.

وی افزود: مثال ملموس آن این است که اکنون و در آستانه انتخابات مطمئنا رسانه ها و نشریات جدیدی راه اندازی می شوند که هدفشان صرفا کسب کرسی پارلمانی است و دیگر به هیچ دردی نمی خورند.

ببران تاکید کرد: بنابراین، اصل ماجرا این است که در حوزه رسانه از بعد حرفه ای تلاش چندانی نکردیم، ضمن اینکه در حوزه فنی و تکنولوژیکی و ابزارهای ارتباطی نیز توفیق زیادی نداریم و این دو در کنار هم به محتوای رسانه ها و نشریات ضربه می زند.

وی ادامه داد: در کنار اینها اخلاق حرفه ای هم به عنوان یک حلقه مفقوده مطرح است که وقتی که رعایت نشود آنچه که در قالب محتوای رسانه ای انتشار پیدا می کند کپی است که لزوما از صحت لازم برخوردار نبوده و انعکاس واقعیت ها نیست و همچنین ناخوآگاه وارد حریم شخصی افراد نیز می شود.

ببران ادامه داد: علاوه بر این، به رسانه در کشور ما هیچ گاه به عنوان یک صنعت نگاه نشده و آنگونه که باید در این حوزه سرمایه گذاری نشده که همه اینها در کنارهم تکثر رسانه ای را در کشور خدشه دار کرده است.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: اینها موضوعاتی است که در فضای رسانه ای کشور کمرنگ دیده می شود و چندصدایی بودن و انعکاس عقاید متنوع را تحت الشعاع قرار می دهد ضمن اینکه همه این موارد باید در بستر آزادی بیان قرار گیرد تا تکثر رسانه ای ایجاد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا