الگوریتم جدید گوگل برای کاهش اطلاعات نادرست در اینترنت

اینترنت سرشار است از انواع اطلاعات نادرست، جعلی و ساختگی که موجب گمراهی کاربران و خوانندگان می شود. با اینکه گوگل تاکنون اقداماتی را برای کاهش رتبه این گونه سایت ها به انجام رسانده، اما برنامه جدید این موتور جستجو می تواند گامی بسیار بلند به سمت حذف اطلاعات نادرست از دید کاربران باشد.

در حال حاضر، یکی از اصلی ترین معیارهای الگوریتم گوگل برای رده بندی سایت ها، لینک هایی است که از وب سایت های دیگر به آن وجود دارد. در واقع هر قدر سایت های بیشتری به یک صفحه لینک بدهند، رتبه آن صفحه بالاتر خواهد بود. اما مشکل این شیوه این است که اگر برخی از کاربران به وب سایتی با اطلاعات نادرست رای بدهند، باز هم رتبه آن به شدت بالا خواهد آمد.

به همین دلیل، تیم پژوهشی گوگل در حال بررسی مدلی برای ارزیابی میزان درستی اطلاعات مندرج در صفحات مختلف وب و جایگزینی این معیار به جای تعداد لینک های داده شده به آن است. این سیستم به جای شمارش تعداد لینک های ورودی، به بررسی تعداد اطلاعات نادرست موجود در آن می پردازد. هر قدر تعداد اطلاعات نادرست در صفحه ای کمتر باشد، آن صفحه رتبه بالاتری خواهد داشت.

این الگوریتم بر پایه اطلاعاتی که از Knowledge Vault یعنی مجموعه ای گسترده از اطلاعاتی که گوگل از اینترنت تهیه کرده استوار است. به این ترتیب اطلاعاتی که بیشتر در منابع مختلف اینترنتی مورد تائید است، درست تلقی خواهد شد.

البته پیش از این، نرم افزارهای دیگری توسط برخی شرکت ها برای تشخیص درستی یا نادرستی محتویات وب طراحی شده بود. نرم افزار LzayTruth یکی از اینهاست. این نرم افزار که در واقع یک افزونه برای مرورگر اینترنتی به حساب می آید، به بررسی ایمیل ها برای حذف ایمیل های حاوی اطلاعات نادرست می پردازد. همچنین پروژه دیگری با نام Emergent  توسط دانشگاه کلمبیا در دست طراحی است که می تواند اطلاعات مختلف را از سایت های بی ارزش جمع آوری کرده و سپس درستی یا نادرستی آنها را با بهره گیری از منابع مختلف مورد آزمون قرار دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا