گزارش ویژه از اقامتگاه مهاتما گاندی دراحمد آباد

گاندی به دلیل روش خاص مبارزه منفی ، پرهیز از خشونت و صبر بیش از حد در برابر دشمنانش شهرت بسیار زیادی داشته و این ویژگی های تاریخی و مهم سبب شده است که به وی لقب ماهاتما به معنی روح بزرگ است. امروزه موزه و سکونتگاه وی در ایالت گجرات هندوستان قرار دارد که با نام های سابارماتی اشرام، گاندی اشرام  یاساتیاگراها اشرام شناخته شده و در نزدیکی شهراحمدآباد ،مرکزایالت گجرات ، ایالت غربی هند واقع شده است.

این محل  درسال1963میلادی تبدیل به موزه شده همچنین دست نوشته های گاندی و بخشی ازوسیله های شخصی او وهمسرش درکلبه و محل زندگی گاندی موسوم به هیردایاکنج نگهداری می شوند.

نام اصلی وی مهانداس کارامچاند گاندی(Mohandas Karamchand Gandhi) بود و پس از پایان بخشی از تحصیلات خود در خارج از هندوستان و  پس ازبازگشت ازآفریقای جنوبی درجستجوی محلی برای اقامت خود ،خانواده اش وگروهی ازبستگانش بود و به دو دلیل احمدآباد را برگزید . نخست این که زادگاه خودش ایالت گجرات بودودیگراین که محل مناسبی برای کارگاه های نخ ریسی به شمارمی رفت. 

لازم به ذکر است که وی درابتدا محل دیگری رادرشهر احمدآباد  برای سکونت خود و همراهانش ساخت ولی به دلیل شیوع یک  بیماری همه گیر در شهر مجبور به ترک آن شده و به  منطقه سابارماتی دراطراف شهر کوچ کرد. به هرحال وی سرانجام در1917 میلادی درنزدیکی شهرو محلی جنگلی که پرازماربود ساکن شد. نخستین جدال گاندی که ازسابارماتی آغازشد ،تظاهرات وجنبش کارگری درمورد صنعت نساجی بود. در این زمان بن بستی کامل بین صاحبان کارخانه ها وکارگرانی که به میزان پایین و ناکافی دستمزد کارگران اعتراض داشتند به وجود آمده بود، گاندی به اعتصاب کنندگان پیوست وبرای همدردی با آنان اعتصاب غذا کرد.

در ادامه ، فعالیت های ضد استعماری وی ادامه یافته و به صورت گسترده ای در سراسر هند انجام شد که در نهایت مجموعه اقداماتش علیه دولت بریتانیا باعث شد که به مدت شش سال به زندان افکنده شود.

اما مهمترین بخش حماسی درمورد سابارماتی اشرام که درواقع منجر به پایان حضورگاندی درآن شد در12مارس1930به وقوع پیوست. بر اساس مستندات تاریخی وی راهپیمائی مهم و تاریخی خود را به همراه تعدادی از یارانش ازسابارماتی آغازکرد. این راهپیمایی برای شکستن قانون مالیات برنمک بود که بریتانیاییها ازمردم هند دریافت می کردند. برنامه گاندی این بود که بانافرمانی مدنی و بدون خشونت علیه بریتانیایی ها وارد عمل شود. طی لایحۀ سال 1882میلادی اخذ مالیات وتولید نمک درهندوستان به انحصار بریتانیا درآمده بود و ساحل نشینان هندی درحالی که می توانستند نمک رابه صورت رایگان ازدریابگیرند باید آن را ازدولت میخریدند! این رویداد درتاریخ هند به راهپیمایی داندی Dandi)) معروف است. این راهپیمایی ازسابارماتی اشرام شروع شده و درنزدیکی سورتSurat)) درهمین ایالت و در کنار دریا پایان یافت. گاندی و یارانش با به چالش کشیدن قانون بریتانیایی ها بدون پرداخت مالیات، نمک تولید کردند. راهپیمایی داندی باعث اتحاد هندیها شده  وجنبشی را شکل داد که درپایان منجر به استقلال هند ازبریتانیا گشت. گاندی پس ازترک سابارماتی  به هنگام راهپیمایی داندی سوگند یاد کرد که باردیگرزمانی به آن بازخواهد گشت که هند استقلال خود رابه دست آورده باشد. هرچند هند در15 اوت1947میلادی به استقلال رسید ولی گاندی در30ژانویۀ 1948به دستی هندویی افراطی ترورشد و نتوانست به آرزوی خوددست یابد .12 سال زندگی گاندی وهمسرش کاستوربا درسابارماتی اشرام این محل رابه یکی ازجاذبه های گردشگری به ویژه برای دوست داران گاندی تبدیل کرده است.

این محل  درسال1963میلادی تبدیل به موزه شده همچنین دست نوشته های گاندی و بخشی ازوسیله های شخصی او وهمسرش درکلبه و محل زندگی گاندی موسوم به هیردایاکنج نگهداری می شوند. کلبۀ دیگری که درمجموعه قرار دارد ازآن دوست وهمدم گاندی آچاریا وینوبا بهاو است که امروزه میراکوتیر هم نامیده می شود بانویی انگلیسی به نام مادلین اسلید هم بین سالهای1933-1925دراین کلبه زندگی کرداویکی ازمریدان گاندی بود ولقب میرا(Mira) را گاندی به دلیل ازخودگذشتگی فراوانش به او داده بود.

8تابلوی نقاشی وبیش از 250قطعه عکس بزرگ ازرویدادهای مهم زندگانی گاندی و بخشی از عکسهای سال های زندگیش درسابارماتی در این موزه به نمایش درآمده است.

گفتنی است  کتابخانه ای هم باحدود 35هزارکتاب به زبانهای انگلیسی،هندی وگجراتی  در این محل وجود دارد.

 

گزارش : حمیدرضا سروری – احسان محمدحسینی

تصاویر: حمیدرضا سروری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا