نسل جدید داروی ضد شیزوفرنی با عوارض جانبی کمتر در راه است

سینا پرس: شیزوفرنی یک اختلال مزمن، شدید و ناتوان کننده مغز است که از هر صد نفر، یک نفر به آن مبتلا می شود. با این حال احتمال ابتلا در میان افرادی که یکی از اقوام درجه یک آنها (نظیر پدر، مادر، خواهر یا برادر) به این بیماری مبتلا است، یک به ده است.

این بیماری موجب اختلال در توانایی فرد برای فکر کردن، احساس کردن و نیز حرکت کردن می شود که البته بیشتر این مشکلات به خاطر توهمات ایجاد شده در فرد است.

دکتر راب لین می گوید داروهای ضد روان پریشی موجب توقف عملکرد دوپامین (نوعی ماده انتقال دهنده عصبی) در پروتئینی به نام گیرنده D2 دوپامین می شود و همین امر موجب ایجاد اثرات جانبی شدید می گردد. این پروتئین نقش مهمی در کنترل حرکت فرد دارد. متاسفانه اثرات این گونه داروها حتی تا مدتها پس از توقف مصرف آنها همچنان در فرد بیمار باقی می ماند.

در این میان، دانشمندان به فکر تولید دارویی افتادند که به طور کامل موجب توقف دریافت دوپامین نمی­ شود. آنها توانستند نوعی مولکول را بیابند که به جای متوقف کردن اثر دوپامین در گیرنده D2، موجب کاهش اثر دوپامین می شود. به این ترتیب امکان کاهش نشانه های شیزوفرنی در کنار کاهش عوارض ناشی از دارو وجود خواهد داشت.

با اینکه هنوز با ساخت چنین دارویی فاصله زیادی داریم، اما استفاده از این رویکرد می تواند به تولید نسل جدید از داروهای ضد شیزوفرنی بیانجامد.

در این مطالعه که در ژورنال «زیست شناسی شیمیایی نیچر» منتشر شده است، دانشمندان به نوعی تغییر منحصر به فرد در مولکول دارو و نیز سازوکار جدیدی که توسط آن بر روی گیرنده D2 در مغز انجام می شود اشاره می کنند.

پژوهشگران امیدوارند با ارائه این اطلاعات به سایر فعالان در این حوزه، شاهد شکل گیری داروهایی جدید برای کاهش اثرات شیزوفرنی باشیم.

psychcentral  :منبع