مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده برگزار شد

 دراین نشست که روز یکشنبه درفرهنگستان علوم برگزارشد دکتر عبدالرحیم گواهی دبیر این نشست گفت : آینده پژوهی مانند مدیریت، حوزه نوشته ای، که درآن دکتر، مهندس ،متخصص مالی، صنعتی، بازرگانی، اجتماعی وسیاسی همه می توانند وارد شوند و پس از طی مقدمات لازم به تعلیم و تربیت بپردازند.

وی بیان کرد: این همایش اولین نشست از نوع خود در ایران است که بنا داریم ازسال آینده درسطح وسیع تر با حضور تمام آینده پژوهان ایران و اهدای جایزه به آینده پژوهان برتر وتحقیقات و نشریات برجسته آینده پژوهی برگزار شود.

گواهی اظهار کرد: فرهنگستان علوم ایران حسب وظیفه علمی و فرهنگی خود به گرامیداشت ایام مناسبت های دیگری چون روز مهندسی، روز فیزیک، روز ریاضیات نیز اتمام دارد که امیدواریم دامنه این بزرگداشت به تدریج گسترش یافته و همه ریشه ها وحوزه های علمی فرهنگستان را در بر گیرد.

وی یا دآور شد: تصمیم داریم با تصویب شورای آینده نگری فرهنگستان و با کمک وانجمن آینده نگری ایران که ازحامیان جدی این همایش است دبیرخانه دایمی برگزاری روز جهانی آنیده واهدای جوایز آینده نگری را هرچه زودتر درگروه مطالعات آنیده نگری مرکز فرهنگستان ایجاد کنیم .

وی گفت: آینده نگری یعنی اینکه فکر در مورد آینده و ساخت آینده است اگر آینده نگری داشتیم وضع دریاچه ارومیه ومنابع آبی و خشکی درایران به این وضع نبود.
گواهی با اشاره به آینده اندیشی و آینده نگری با فرهنگ ما بیگانه نبوده است افزود: باید مرزهای دانش را کنار گذاشته و هرکس در هر حوزه ای از آینده نگری در ایران کار کند باید در کنار هم فعالیت داشته باشند چرا که آینده نگری یک واژه مشترک دربین فعالان دراین حوزه است.

اول مارس سال 2012 برابر با 10 اسفند به عنوان روز جهانی آینده نامگذاری شده است.

مراسم بزرگداشت این روز در کشورهای مختلف برگزار می شود. این روز، نمادی برای توجه به آینده و تاکید بر اهمیت آینده پژوهی در ساختن آینده مطلوب هر کشور است، از آنجا که امروزه شاهد گسترش فعالیت های آینده پژوهی در سطوح مختلف در کشور هستیم، این نیاز احساس می شود که مرجعی با صلاحیت علمی در این زمینه محفلی را برای بزرگداشت این روز فراهم آورد.

گروه مطالعات آینده نگری فرهنگستان علوم در راستای ارتقای فرهنگ آینده نگری درکشور، بزرگداشت روز جهانی آینده برگزار می کند.

قرار است در این مراسم دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کند و پیام مدیر پروژه هزاره سازمان ملل درباره روز جهانی آینده توسط دکتر گلن نیز قرائت شود. همچنین در این مراسم میزگردی با عنوان بررسی وضع آینده نگری در ایران با حضور دکتر رضا مکنون، دکتر محسن بهرامی، دکتر سعید خزایی، دکتر بایزید مردوخی، دکتر عبدالرحیم گواهی، خانم دکتر طباطبایی و دیگر صاحبنظران برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا