تجمیع منابع دانشگاه‌ها با راه‌اندازی شبکه علمی کشور

به گزارش ایسنا، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: مقدمات راه‌اندازی شبکه علمی کشور انجام شده و به زودی فاز اول آن در تهران افتتاح و سپس به مراکز استان‌ها منتقل می‌شود تا ظرفیت‌های پردازشی یا نرم‌افزازهای راهبردی و همچنین منابع دانشی دانشگاه‌های مختلف در کنار هم و در اختیار همه دانشگاه‌ها قرار ‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این بخش هدف این است که در هر نقطه از کشور دسترسی پهن‌باند در اختیار تمامی مردم و مؤسسات قرار گیرد که در این حوزه تا حدودی از برنامه اجرایی کشور عقب هستیم زیرا زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد با وجود گذشت دو سال و نیم از برنامه پنجم توسعه، تنها 15 درصد آن اجرایی شده بود که طبیعتا تحرک سنگینی از وزارت‌خانه را به جبران عقب‌ماندگی‌ها اختصاص داد به همین دلیل دکتر واعظی تلاش بسیاری در تقویت نهاد مدیریت اطلاعات و ارتباطات کشور، تأمین منابع مالی و سازماندهی مجدد آن انجام و نیروهای وزارت ارتباطات را اجبار کردند که در زمان باقی‌مانده اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شود.

معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان این‌که یکی از اهداف این برنامه فراهم‌کردن پهن باند برای 60 درصد از خانواده‌ها و کسب کارها در کشور است، گفت: پهن‌باند در دنیا 8 مگابایت تعریف می‌شود اما ما در کشور کف آن را برای هر سلول خانوار 2 مگابایت قرار داده‌ایم البته برای بنگاه‌ها و نهادها محدودیتی در پهنای باند وجود ندارد.

جهانگرد خاطر نشان کرد: در حال حاضر ظرفیت داخلی کشور به مرز 4 ترابایت رسیده است در حالی که برنامه‌ریزی انجام‌شده برای این حیطه 500 گیگابایت (نیم ترابایت) بوده است که تحقق هشت برابری را نشان می‌دهد و البته هدف این است که حداقل این ظرفیت به 20 ترابایت افزایش یابد.

وی افزود: در حوزه ارتباط بین‌الملل نیز این ظرفیت در زمان شروع به کار وزارت‌خانه 76 گیگا بایت بوده است که اکنون نزدیک به 300 گیگابایت ترافیک جابه‌جا می‌شود و امیدواریم تا شب عید نیز این حجم ترافیک بیش از 100 گیگابایت افزایش یابد؛ البته برنامه‌ریزی شده است که به زودی این حجم به یک ترابایت برسد.

معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان این‌که برنامه‌ریزی اجرایی و طراحی شبکه ملی اطلاعات انجام شده است، گفت: بخش‌هایی از این پروژه نیز در حال اجرا می‌باشد و مراحل نهایی حقوقی آن هم در حال انجام است؛ در آینده برنامه‌ریزی برای تمام اپراتورها و بخش‌های اجرایی نیز انجام می‌شود.

جهانگرد توسعه سرویس‌ها بر بستر شبکه را دومین بخش از برنامه‌های تعریف‌شده در این وزارت‌خانه عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین برنامه این بخش در قالب دولت الکترونیک تدوین شده است که این برنامه در سال اول دولت تصویب شد و در خصوص آن یک تقسیم کار ملی انجام و فعالیت‌های آن ساماندهی شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که تا پیش از پایان سال اولین پرتال دولت الکترونیک به‌صورت رسمی راه‌اندازی شود، تصریح کرد: البته در این بخش وزارت‌خانه با همه دستگاه‌های کشور شریک است زیرا وزارت ارتباطات معماری و ساختار کلان را دنبال می‌کند و در بخش اجرا با همه دستگاه‌ها مشارکت دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که سومین دسته از فعالیت‌ها با عنوان "کمک به توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش‌بنیان" طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند، اظهار کرد: در این زمینه نیز فعالیت‌های گسترده‌ای آغاز شده که کمک به پارک‌ها و مراکز رشد و در نظرگرفتن وام‌های کم‌بهره و تسهیل حقوقی برای این کار از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

جهانگرد افزود: در بخش چهارم نیز تدوین مجموعه مقررات، قوانین و بسترسازی حقوقی برای تقویت این فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در سطح داخلی و بین‌المللی دنبال می‌شود.

وی با بیان این‌که در همه این فعالیت‌ها دانشگاه‌ را شریک استراتژیک وزارت‌خانه می‌دانیم، تصریح کرد: مجموعه این فعالیت‌ها در تعامل مستقیم با دانشگاه‌ها انجام می‌شود و امروز نیز مرکز "آپا" به‌عنوان یک مرکز استراژیک برای هشدار، رصد و پایش شبکه‌های اطلاعات کشور در این دانشگاه تاسیس می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این مرکز موجب ارتقاء دانش مهارتی نهادهای ناظر امنیتی در حوزه اطلاعات، شرکت‌ها، مؤسسات، بانک‌ها و صنایع را فراهم کند و دانشجویان و متخصصان بیشتری از این مرکز تربیت شوند. در این زمینه نیز یک خط اعتباری در قالب تعریف پروژه‌های همکاری با دانشگاه‌ها برای گسترش فعالیت‌ها پیش‌بینی شده است.

جهانگرد با بیان این موضوع که رویکرد وزارت‌خانه در تأسیس آپا و همکاری‌ها، ایجاد نهادهای اداری و ارائه حقوق و دستمزد نیست، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها در قالب پروژه‌ها شکل می‌گیرد و در این راستا به هر میزان که دانشگاه‌ها قابلیت نشان دهند استقبال خواهیم کرد.

 

وی همچنین در خصوص درخواست دانشگاه شهید چمران برای حمایت از مرکز پردازش سریع این دانشگاه از سوی وزارت‌خانه اظهار کرد: در زمینه HPCC از دو مسیر در حال ظرفیت‌سازی هستیم یک مسیر آن راه‌اندازی شبکه علمی کشور است که مقدمات علمی و فنی آن آغاز شده است و به زودی فاز اول آن در تهران راه‌اندازی و سپس به مراکز استان‌ها منتقل می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: این مجموعه منابع علمی دانشگاه‌ها را به‌صورت ترکیبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و دولت نیز می‌تواند روی کل این مجموعه امکاناتی را اضافه کند. بر این اساس ظرفیت‌های پردازشی یا نرم‌افزازهای استراتژیک و همچنین منابع دانشی دانشگاه‌های مختلف در کنار هم و در اختیار همه دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

جهانگرد با بیان این‌که بیش از 70 نوع سرویس روی این ساختار تعریف شده است که دانشگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: همچنین امکان ارتباط‌ دهی در یک شبکه ابری نیز وجود دارد که با توجه به این‌که مرکز کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در محیط فیبر نوری با مرکز دیتای استان در ارتباط است ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌شود در اختیار این دانشگاه نیز قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا