رقابت سالم منجر به تقویت نوآوری می‌شود

محققان مدرسه کسب و کار راس (Ross) در دانشگاه میشیگان در این مطالعه، ارتباط بین رقابت و نوآوری را در بین تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدی در آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نوع رقابت باعث می‌شود تفاوت زیادی بین میزان هزینه‌کرد شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه (R&D) ایجاد شود.

محققان دریافتند، شرکت‌ها در صنایعی که سطح بالاتری از رقابت وارداتی از کشورها با دستمزد بالا را تجربه کرده‌اند، بطورقابل توجهی هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را افزایش داده و درنتیجه، تعداد بیشتری طرح ثبت اختراع شده تولید کرده‌اند.

بر این اساس، افزایش 10 درصدی رقابت وارداتی از کشورها با دستمزد بالا منجر به افزایش 7 درصدی هزینه تحقیق و توسعه و افزایش 5 درصدی تعداد طرح‌های ثبت اختراع شده می‌شود که تعداد قابل توجهی از این طرح‌ها موفقیت‌آمیز هستند.

نوع رقابت باعث می‌شود تفاوت زیادی بین میزان هزینه‌کرد شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه (R&D) ایجاد شود.

برعکس، شرکت‌ها در صنایعی که سطح بالاتری از رقابت وارداتی از کشورها با دستمزد پایین را تجربه کرده‌اند، بطورقابل توجهی هزینه‌های تحقیق و توسعه را کاهش داده و درنتیجه، تعداد کمتری طرح ثبت اختراع شده تولید کرده‌اند.

تأثیر این مسأله برای شرکت‌های پیشرو در صنایع خود، قویتر و برای شرکت‌های عقب مانده، ضعیف‌تر است.

رقابت وارداتی از کشورها با دستمزد پایین، کمتر بر مبنای فناوری و بیشتر بر مبنای منابع طبیعی است که شرکت‌های عقب مانده در صنایع را کمتر به سمت نوآوری هدایت می‌کند.

به گفته یو مگی ژو، نویسنده ارشد این مقاله، رقابت برای توسعه نوآوری بسیار مفید است، اما این مسأله بستگی به نوع رقابت وارداتی دارد. درحالیکه تجارت با کشورهای دارای دستمزد پایین، مزایای فوق‌العاده‌ای برای مصرف‌کنندگان آمریکایی دارد، اما این مسأله فشار معکوسی بر سودآوری شرکت‌های آمریکایی وارد می کند. سیاست‌گذاران باید توجه داشته باشند که تجارت با کشورهای مختلف، تأثیرات متفاوتی را در درازمدت بر عملکرد شرکت‌ها و اقتصاد داخلی خواهد داشت.  

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا